|
|
|
|---|---|
|
I min förra bil (Audi A4 B7 -05) hade jag belysningsratten ställd på auto. Då gick bara xenonljusen igång när det var nog mörkt ute... Undrar ifall denna funktion finns på min nya bil (BMW 320d -08)?! Har vridit "ratten" i läge auto och försökt läsa i instruktionsboken men jag får inte till det... Idag var det typ lika soligt som en vanlig sommardag och ändå ville de inte slockna.. Har även kollat i färddatorn och ställt den på ON där... Är det någon som kan förklara vad felet är eller är det så pass enkelt att jag inte har den funktionen?! | |
| Din bil har inga varselljus därav släcks inte halvljuset, så det fungerar som det ska. Finns inget du kan göra åt det. | |
| Vad tjänar du på att åka med släckta halvljus då? | |
| Funktionen finns på min 320 2010:a. Tror att det kom med faceliften 2009. | |
| Exakt, funktionen med autobelysning på 3-serien kom först på faceliften | |
| Ska man vara petig finns autobelysningen även på prefacelift (05-08) men då har man ingen belysning i dagsljus (halvljus eller bakljus) vilket inte är tillåtet i Sverige. | |
| Men vad innebär det då att ha ratten i läge auto? | |
| Det innebär ingenting. Det enda som skiljer i ditt fall är att det lyser en liten indikator jämte ljusreglaget som indikerar att halvljuset är tänt. | |
|
Precis! Har min på auto när jag är i tyskland, då styr den själv ljuset. I DK eller Sverige är funktionen av-aktiverat (genom idrive kan detta ändras), så xenon lampan är på dygnet runt i auto-läge. På faceliftade E90 och E60 växlar bilen själv mellan "ringarna" och xenon allt efter ljusförhållandet. |
|
|
Okey! Man får tacka för informationen...Tror ni det kan gå att koda in eller är det så att jag saknar själva enheten som känner av om det är ljust eller mörkt ute?! |
|
|
Din är kodad som den ska i Sverige: Auto-läge = xenon påslaget hela tiden. Du kan få det ändrat, så autofunktionen används, men det betyder inget ljus på dagen och xenon när det är mörkt (eftersom din inte är facelift) vilket är olagligt. |
|
| Det jag vill uppnå är att ringarna lyser på dagen och på kvällen xenon + ringar... | |
| Det går inte på din bil. Vilket jag och flertalet andra försökt påpeka. Enbart facelift har ringar som kan lysa på dagen. Vill du ha denna funktion måste du byta bil och köpa dig en från 2009 och framåt. | |
| Jag är kanske helt ute och cyklar men om man ställer reglaget på parkeringsljus så lyser väl ringarna på dagen? Det Ernst skulle vilja är alltså att Autoläget automatiskt skulle byta mellan "parkeringsljus" och vanligt hederligt svenskt halvljus. Vilket tyvärr inte går. Har jag fattat rätt? | |
| Det är olagligt att köra på enbart parkeringsljus därav är det inte möjligt. | |
|
Jajjamänsan! Det var så jag menade..! |
|
| Men parkeringsljus (ringar) + dimljus är väl lagligt att köra med på dagtid? | |
|
Chris87: Jo självklart, men Ernst skrev inget om att han var laglydig =) Det hade ju varit najs om autoläget hade gått att programmera så att parkeringsljus och dimljus var på samtidigt på dagen (för det är väl lagligt har jag för mig?) och halvljus när det är mörkt. |
|
| Jag har autoläge på min dvs ringarna lyser dagtid och när det blir för mörkt går xenon på automatiskt. Coronaringarna skall lysa lite starkare i detta läge och det är helt lagligt att köra med endast dessa tända på dagen. Har för mig att jag ställde in auto i färddatorn (men även knappen skall stå i ¨autoläge¨) borde stå i boken där jag även hittade en annan bra funktion, centrallåset låser sig automatiskt då jag kör iväg, rekomenderas :-) Mvh | |
|
fartoflakt, det jag syftade på är att det inte är möjligt att programmera in något sådant då det skulle bryta mot lagar. Passo222, coupen och cabrioleten har alltid haft Corona-ringar som fungerar som varselljus. Däremot introducerades inte detta på sedan och touring förrän vid faceliften, dvs. fr o m modellår 2009. |
|
| jag har kod 896 daytime light funktion på tillvalslistan .då ingår alltså ingenting (06 e91) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.