|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har fått problem med låset i passagerardörren på min Z3. Dörren går varken att låsa upp med fjärrkontrollen på nyckeln eller från insidan via öppningshandtaget. Har lämnat in bilen för felsökning på en verkstad och de säger att låsmotorn har låst sig i ett låst läge. Så ända sättet för att komma åt låsmotorn för kunna koppla bort den så att dörren går att öppna är enligt verkstaden att ha sönder dörrinsidan (som inte går att lossa om inte dörren är öppen), borra hål i täckplåt för att sedan kunna koppla bort låsmotorn och öppna dörren. Hela denna operation skulle vara väldigt dyr att genomföra på verkstaden. Framför allt så kostar en ny innerdörr sidan som är i skinn väldigt mycket. Så huvudproblemet är att man inte kan få bort innerdörr sidan när dörren är stängd och därmed kan man inte öppna dörren för mera felsökning. Är det någon annan som råkat ut för samma sak och kanske har något annat sätt som man kan lösa detta problem på? Mvh, Fredda | |
|
Dum fråga kanske men går det inte att öppna dörren med nyckeln? Får gå ut till garaget imorgon och se hur dörrsidan sitter men det kanske går att demontera/lossa dörrsidan så passa mycket att man kan komma åt motorn utan att behöva ta loss hela dörrsidan. Mvh/Rolle |
|
|
Jag har för mig att dörrsidan sitter fast på det viset att när man har lossat skruvarna som håller dörrsidan så sitter hela underkanten och en bit upp på sidorna med plastnuppar som man måste lossa genom att dra rakt ut, och sedan lyfta sidan uppåt för att den är påträdd på en plåtkant uppe vid rutan. Detta går ju inte att göra utan att ha dörren öppen. Jag skulle ju försöka på alla möjliga sätt, innan jag fördävar dörrsidan. Knacka å banka på in och utsidan, försöka låsa och låsa upp och om vart annat, tillslut kanske det släpper. Lycka till. Hasse Z4 |
|
|
En länk som borde kunna ge lite bättre insyn i hur det skulle kunna gå till. Det framgår inte att dörren behöver vara öppen dock underlättar det säkert. Något som är självklart är att man alltid kopplar bort batteriet 15-20 min innan man börjar meka. Jag har det som regel oberoende vad jag gör när det gäller inredningen eftersom det är sensorer, airbags osv överallt Mvh/Rolle |
|
|
Ursäkta bombandet men det verkar inte att det går att länka. Därför avsaknaden av länk i förra inlägget. Får man inte länka in från andra forum på AP? Mvh/Rolle |
|
|
Rollebolle!Det går väl bara att låsa respektive låsaupp med nyckel på förarsidan?! Klabbarparn |
|
|
Ber om ursäkt jag läste lite slarvigt och trodde det handlade om förrarsidan, men utan att ha testat så borde man kunna låsa upp med nyckel även på passagerarsidan. Då borde endast passagerardörren låsas upp medans om man låser/låserupp med nyckel på förrarsidan så borde centrallåset aktiveras. Nu tänker jag högt utan att riktigt veta samtidigt som jag funderar - om det inte går att öppna/låsa passagerardörren med nyckel, varför då ha nyckelhål på den sidan? Men någon med fungerande dörrar/lås kan väl testa och säga hur det funkar. Min bil är fortfarande i delar så jag kan inte testa. Mvh/Rolle |
|
|
Passagerardörren saknar nyckelhål, åtminstone på min. Dörrsidan ligger bara an framme mot instrumentbrädan vad jag kan se. Möjligen kan man lossa dörrsidan i bakre nedre hörnet och genom akrobatik sticka in armen. Ev måste dock stolen då lyftas ut. Har du provat fjärrkontrollen med båda nycklarna? Om man inte använt en nyckel på länge avkodas den - men då funkar förstås inget annat lås heller. Hör med BMW-verkstad är naturligtvis en idé. Dom har kanske nåt knep. |
|
| Hej, vad händer om man kopplar ur batteriet så det inte ligger någon ström på låsmotorn?? | |
|
Hej, Det finns inget nyckelhål på passagerarsidan på min bil. Jag har haft bilen inlämnad på en BMW-verkstad för felsökning och enligt dem så går det inte att få bort dörrsidan om dörren är stängd. För att kunna låsa upp låset som har fastnat in något slags dö läge så måste man ta bort dörrsidan borra hål i någon täckplåt. Som är skydd för inbrott för att sedan kunna häkta bort låsmotorn. Och därmed kunna öppna dörren. Jag skulle kunna prova med att ta av spänningen på batteriet, testa en annan nyckel och se om det hjälper. Vidare kanske det går att bara ta bort dörrsidan i bakkant när dörren är stängd. Även fast BMW-verkstaden inte sa att det går, får försöka. Är det någon som har en ritning över hur det ser ut i dörren ? Om man nu halvt får bort dörrsidan. //Fredda |
|
|
Vet inte om det hjälper dig, men jag tog en dålig bild av någon anledning när jag hade dörrsidan borta, se länk. Länk Jag har också prob med centrallåsmotorn, men kan ju öppna min dörr. Dock hade jag problem att få bort den även när dörrsidan var borta. Slutade med att jag satte dit dörrsidan igen, och nu tänker jag lämna den till BMW verkstad för byte av centrallåsmotorn. mvh ///Andreas |
|
|
På min föredetta Z3 1,9 så slutade centrallåset att fungera helt. Jag plockade bort dörrsidan på förarsidan och efter en del pyssel även låsmekanismen med motor och allt. Det var trångt och en del rispor i handen blev det så klart. Jag rengjorde alla kontakter, plockade även av kåpan på motorn och kollade att det inte var något synligt trasigt i den. Jag rengjorde motorn och fettade in rörliga delar som plastkugghjul med cilikonfett och monterade ihop motorn igen. Så skulle jag provköra motorn lös utanför bilen ansluten som den ska vara för att konstatera att den funkade som den ska, men den ville bara fungera åt ena hållet. (låsa eller låsa upp, jag minns inte vilket det var) jag fick tillslut köpa en ny motor på BMW på öppet köp. Jag testkörde även den utanför bilen men det var samma resultat, den funkade också bara åt ena hållet. Då tänkte jag att kanske motorn måste sitta på plats i dörren, så jag monterade tillbaka min gamla rengjorda och uppsmorda motor och den funkade klockrent. Varför den inte fungerade lös utanför dörren kunde jag aldrig komma på men jag hade aldrig problem med centrallåsningen mera under dom tre somrar som jag sedan hade bilen. |
|
|
Upptäckte för några dagar sedan att min passagerardörr inte heller går att låsa upp längre. Låsknoppen åker upp när jag försöker öppna dörren från insidan men åker ner igen och dörren är fortfarande låst. Var det samma fel som du hade Fredda? Hur gick det med din dörr? Blev det ny dörrsida eller lyckades du få loss den ändå? MVH Per |
|
|
Hej Per, Vad jag kan minnas så var det i stort sett samma fel som jag hade. Jag kontaktade en BMW verkstad angående felet och de sa att det var låsmotorn som hade gått sönder. Vilket tyvärr verkar vara ett ganska så vanligt fel om jag har förstått allt rätt. Men för att de skulle kunna säkert att det var motorn så var de tvungna att ta bort innedörr sidan. Vilket inte går när dörren är stängd utan att bryta sönder innedör sidan. En ny dörr sida + låsmotor skulle kosta ca 12000kr. Så jag beslutade mig för att prova själv att få bort innedör sidan och efter mycket om och men så lyckades jag faktiskt få bort dörr sidan men först så måste man tabort passagerarstolen för att komma åt. Dörr sidan sitter bara med plast clips som man kan rycka, böja loss om inte stolen finns på plats. Sen efter att dörr sidan var bort tagen så lämnade jag in bilen igen till BMW verkstaden för att byta låsmotorn och då kostade jobbet ca 2000kr. /Fredda |
|
|
Det var ett bra sätt att spara 10 K på måste jag säga. Ibland undrar man vem som kan mest om bilarna verkstaden eller ägaren. Skönt att det löste sig. Mvh/Rolle |
|
|
Hej och tack för svaret, då finns det hopp i alla fall. MVH Per |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.