AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.249

M-Ratt till pre-facelift

th
86
theworm
Z4 3.0i
Hej!

Har läst lite trådar om folk som bytt ratt till sin Z4a och är väldigt sugen inför våren!

Jag var inne på BMW idag och frågade efter pris på en ny ratt (M). Han fick bara upp den utan multiknappar på faceliften (efter 2006), då är frågan om dom har gjort någon som helst skillnad på fästen/ratt osv. eller passar den? plug n play så att säga?

Om man inte har multifunktion, är det framdraget sladdar så dom lätt kan koppla in en sån ratt eller är det kostsamt? Rattbyte lär det ialf. bli, men måste vara säker så jag inte köper nåt som inte passar orginal på min Z4 3.0i - 2003.

Mvh. Joel
th
86
theworm
Z4 3.0i
Ratten jag har nu:
Länk

Typ av ratt jag vill ha:
Länk

Fast utan multifunktionsknappar om det är dyrt att koppla in.

Eller finns det nån annan ratt att rekommendera? tycker M-rattarna är grymmt sköna i de andra bilarna, har aldrig kännt på just Z4ans men den lär va grym den med? :)
Denna befintliga tråd besvarar ett par av dina frågor: Länk
th
86
theworm
Z4 3.0i
Tack!
Verkar ju som att det inte spelar någon roll, allt mellan 03-09 passar, ingen ändring gjord kring ratten alltså. Då är frågan om man ska hoppa multifunktion eftersom jag inte har det idag..
th
86
theworm
Z4 3.0i
Beställt en ratt från BMW nu, får återkomma med rapport i nästa vecka! :)
th
86
theworm
Z4 3.0i
Fungerade utmärkt! Beställde en M-ratt från BMW och monterade den själv på bara några minuter. En uppgradering alla Z4or borde göra ;D
ma
68
mannfalk
325i E90 2007
Vad kostade ratten? hur svårt var det att byta?
th
86
theworm
Z4 3.0i
Det tog mig ungefär 15minuter, men har man gjort det eller har brottom så går det på 5!

En liten plattmejsel och en 16mm hylsa och du är ready to go!
Ratten kostade ~3900 nånting, med lite rabatt. Kan ta fram artikelnummer efter jobbet om du vill och en beskrivning hur du ska göra?
Visa användare
141
Johan Lundquist
530iA Touring-02
Är det någon som vet med säkerhet om en Z4 pre-facelift med originalratt utan multifunktinsknappar är kompatibel med en M-ratt med knappar? D v s om det redan är framdraget sladdar, som jag vill minnas att det t e x var på E46'orna.

Tacksam för svar
th
86
theworm
Z4 3.0i
Ratten passar rent fysiskt ialf.

Jag hade anslutningar som troligen var multifuntion, på min Z4 (2003), sen vet jag ju inte om kontakterna är anslutna tyvärr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.