|
|
|
|---|---|
|
Hittade följande på ebay: Länk Ser ju seriöst ut, men frågan är om man vågar testa. Garantin har gått ut på min 118d, så på den fronten är det grönt. Verkar ju vara plug and play, men kan man verkligen tro på siffrorna +30bhp och lägre förbrukning? | |
|
Det enda den där boxen gör är att lurar motorn så att den hela tiden skjuter in mera diesel. Detta gör att pumpen slits ut i förtid, avgasreningen inte fungerar som den ska och att partikelfiltret sätts igen. ------- //Lövet |
|
| Dessutom kommer det högst troligtvis upp felkoder som syns vid service även om du tar bort den. Fungerar bilen är den ingen som kommer uppmärksamma detta, men strular det så.... | |
| Intressant, finns det någon "box" som är ok eller är det remap som gäller? | |
| Är det denna boxen i synnerhet eller är det boxar i allmänhet som gör det som Lövet och Onehp säger? | |
|
Alla så kallade "dieselboxar" funkar på samma sätt. De lurar motorn att den får för lite bränsle och kompenserar och då jobbar pumpen hårdare. Bonntrim på samma sätt som när Volvo 740 Turbo ägarna på 80-talet monterade hårdare wastegate fjädrar. Ska du trimma din bil ska du göra det hos någon som ändrar motorstyrningen. Inte en box som kopplas in och bara förvränger signaler. ------- //Lövet |
|
| Jag monterade en box med laddtryckstyrning från diselkraft på en 320d (150hk) skulle ge 190hk kan säga att bilen går enormt mycket bättre och jämnare. åkte man på 5:an i 70 så ligger den på 1200rpm och den kanakde rätt mycket förut vid det varvet och nu är den tystare och finar så man slipper växla ner. | |
|
@andreas_lofgren: "Alla så kallade "dieselboxar" funkar på samma sätt." Fel. Precis som det finns dåliga boxar finns det också bra boxar. En dieselbox kan styra systemen på en mängd olika sätt. Likaväl. som det finns seriösa firmor som har bra boxar finns det också mindre seriösa firmor som exempelvis jobbar med ommappning/chipstrim. Det finns flera märkeshandlare på bilsidan som t o m säljer ett erkänt svenskt boxfabrikat istället för att sälja bilfabrikantens egna motsvarighet, etc. Finns många billiga boxar på marknaden som innehåller undermålig teknik som inte klarar av partikelfilter, som ger värmeproblem och/eller som i vissa fall ökar laddtryck för mycket, etc. Men, det finns också boxar med ypperlig kvalitet som klarar alla dessa fallgropar. Intressant att folk generaliserar hej vilt på forum utan att uppenbarligen veta vad de pratar om. Emellertid beklämmande då de som vet än mindre tar dessa uttalanden som en sorts vedertagen sanning. Nu kör jag själv inte diesel så för mig är det personligen inte en intressant diskussion då jag ej är presumtiv kund på dylika produkter. Men, då jag har bekanta som har god insikt i branschen och dess verksamma företag reagerar jag när förstå-sig-påare uttalar sig tvärsäkert och obarmhärterligen drar alla företag över en och samma kam. Jag tänker inte nämna några fabrikat, då jag inte vill hamna i någon pajkastning, särskilt inte då jag själv inte är tänkbar köpare/brukare av dessa produkter, men är man normalbegåvad kan vem som helst relativt enkelt kolla upp på nätet om ett företag är/verkar seriöst och hur deras ekonomi ser ut, om man har betalningsanmärkningar, om man sköter sin skatt eller om man är en Nisse som sitter i en lägenhet och säljer boxar svart på blocket eller bara svarar i telefon på mobilnr etc. Vad som är intressant i mitt tycke är snarare om det är en seriös firma man vänder sig till, inte vilket tillvägagångsätt man trimmar bilen på, även om det finns för- och nackdelar med alla optimeringssätt. Det har ju de senare åren gett sig in en hel del lycksökare i branschen och dessa har man ju sett komma och gå genom åren. Intressant att så många stirrar sig blinda på så mycket effekt som möjligt när det istället är kurvornas beskaffenhet, driftsäkerhet och möjlig support hos en leverantör som förhoppningsvis är ett stabilt företag som är det mest intressanta. Så skulle jag själv resonera om jag skulle köpa ett trim. Men, jag har förstått att så ej är fallet hos alla när en del utan att tveka gärna köper trim över nätet och/eller från företag som bara nås på kontantkortsmobilnummer. Undrar om de funderat en sekund över att det trots allt är en motorstyrning de köper? Men, som alltid, ovanstående är blott mina åsikter. Trevlig helg allesammans. |
|
|
Ingenting av det du skriver visar på någonting annat än att dieselboxarna fungerar på det sätt jag beskriver - att de luras med bränslesignalerna. Är du snäll och förklarar hur exempelvis laddtryck ska kunna regleras av en box som inte kommunicerar med motorstyrningen? "Det finns flera märkeshandlare på bilsidan som t o m säljer ett erkänt svenskt boxfabrikat istället för att sälja bilfabrikantens egna motsvarighet, etc" Sedan är ju det uttalandet VÄLDIGT intressant att se en länk eller motsvarande till. Vad en ÅF säljer är inte samma sak som att bilfabrikanten godkänt det. ------- //Lövet |
|
|
@andreas: Att benämna att boxar "lurar" och sedan förespråka ommappning, där resultatet är detsamma fastän den förstärkta signalen kommer direkt från styrboxen i och med den omgjorda mappningen känns aningen för färgat, om du ursäktar. Vidare, vad gäller laddtrycksökning på en dieselbil, förespråkar jag inte detta alls (om vi pratar om bruksbilar på landsväg utan andra modifieringar, och det gör vi väl?), jag blott nämnde att en del företag gör det och andra inte, såväl med som utan box. Självklart är det ÅF jag pratar om, jag skriver märkeshandlare, inte biltillverkare. Nu råkar jag iofs veta att somliga svenska biltillverkare har provat en del boxar och en del har gett bra resultat, andra inte. Men självfallet måste de pusha för sitt modellprogram utåt och inget annat. Emellertid har exempelvis Volvo å andra sidan börjat sälja eget trim från sitt "in-house-trimföretag", som du säkert känner till, men det är en annan historia. |
|
|
Vet inget om detta men har en kollega som funderar på att trimma sin audi q7. Någon som kan rekommendera något bra alternativ? mvh Lloydan |
|
|
Håller mig således borta från Ebay-boxarna... En rak fråga då istället, ska jag satsa på en box från KCR? De är ju väldigt välkända och jag har aldrig hört något negativt om deras boxar. Kan inte säga att jag direkt är missnöjd med prestandan i 118d, men om man kan få mer för en hyfsat liten slant så är det ju alltid intressant. Tack på förhand. |
|
|
abstruse: Ja, och är det boxar som Volvo säljer då? Näpp. Det är ommappningar enbart. (Görs av Polestar Performance) Sedan finns det inga likheter mellan en ommappning och ett boxtrim. En ommappning arbetar med den ordinarie signalen och direkt från källan. Inte genom att externt förvränga en signal så att bilen kompenserar och arbetar inom felaktiga arbetsområden. BeemerFinen: KCR arbetar enligt samma princip som eBay boxen tyvärr. ------- //Lövet |
|
|
Boxar som existerar på marknaden med bara en inkopplingkabel kan INTE göra annat än lura trycksensorn i CR-röret. Boxar som enbart påverkar detta rör kommer att leda till ökad förslitning på din motor liksom svartrök och ojämn gång på låga varvtal (oftast). KCR inkluderat (testat och kastat i sopkorgen). Enda boxen mig veterligen som har en turbotryckshöjning är Promotech. Den kopplas också in på laddtrycksmätaren. Billig skit är billig skit helt enkelt. Satsa hellre pengarna på en ommappning eller "flash" som bland annat ESS och VTECH kan tillhandahålla. Var dock noggrann med att kolla dina förutsättningar först. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
| Får man flika in en fråga till panelen, är chippet som itsfun säljer till Z4 3.0i ett "bra" chipp, eller bara motorslitage? | |
|
Det finns ingen magi på en sugmotor som man kan utnyttja egentligen. Visst, några hästar kanske man kan trolla fram men motorn är tämligen optimerad redan som det är. En turbomotor är betydligt mera tacksam att chiptrimma. Googlar man It's Fun så finns det en hel del trådar på Garaget och Zatzy där det verkar som att firman lovar betydligt mer än de håller. ------- //Lövet |
|
|
@amullo En KCR-box till en bil med CR-insprutning ska ej ge röktuveckling om såväl box som bil är friska. KCR är sannolikt enda "box-företaget" i Sverige som har emissionstestat sina produkter på svenska testcentret MTC i Haninge. Att BSR också emissionstestar är jag övertygad om, men de jobbar förvisso inte med boxar utan med sin PPC. Om du var missnöjd med din KCR-box, tog du kontakt med support och gav dem chansen att åtgärda felet? @andreas & theworm Vad gäller Z4:an (sugmotorer) kan vi konstatera att Andreas och jag är helt överens. Jag har själv en 528i och har till och från funderat på att programmera om styrboxen, men anser att det ger för lite "bang for the buck". |
|
|
abstruse Jag skulle vara väldigt intresserad av hur en KCR box skall kunna agera annorlunda mot en billighetsbox när de båda kopplas in enbart på trycksensorn på CR-röret och saknar andra in-signaler. //amullo "No no, the speed was fine, it was the corner that was too tight" |
|
|
Bara för att visa vad som händer: Länk ------- //Lövet |
|
Ghost Rider |
mappa bilen istället :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
