|
|
|
|---|---|
|
Hejsan! Har bytt insug på min 328 till 325 insuget och har bytt till Supersprint extractorgrenrör. Kan man ha original spridare när man mappar om bilen? eller måste man skaffa värre? Någon som vet ett billigt ställe att göra det på? Vill ha många svar Mvh Fredrik | |
| Behöver inte byta några spridare när du mappar. Billiga är dem långt ifrån också, kan ligga på ca 3-5 tusen STYCK om du ska ha BOSCH original | |
|
Behåll dina spridare och snacka med Itsfun Trimchipp. Dom fixar mappningen åt dig. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
| okej...tack för infot :) | |
Ghost Rider |
kontakta v-tech så fixar dom det åt dig :) |
| Kontakta Turbocenter så fixar dom det åt dig : ) | |
| hur många häst du får ut av en mappning? jag gissar på 15-25 max i jämförelse med original chippet på dina mods. | |
|
Hur mycket kostar en sådan mappning? Bulan184> Om du gör en sådan mappning får du ta och lägga upp resultatet här. Är bra nyfiken på hur nära en m3 3.0 man kan komma med en "ostrypt" 328. |
|
| Okej...ska ta o göra det ;) | |
| får du 10 hk så ska du va jävligt nöjd. | |
| Följer tråden med intresse... | |
| Skulle tippa på 210-220 Hk på veven? Ska bli kul att se resultatet! | |
| gissar på drygt 210hk på hjulen.. kanske ett par hk till om du har tur :D | |
|
Frågan är hur nära gränserna bmw har lagt tändkurvan/spridartiderna ifrån spikningar och för hög värmeutveckling i originalmappen. I min gamla e30 där jag stoppade i en 328 motor m52b28 och använde m50b25 mappen. utan vanos funktionen inkopplad förstås. Där vände jag på begreppet med att mappa om datan i boxen och justerade mekaniskt in delarna i motorn efter mappen istället. Bilen gick mycket bra till slut, Fick justera om kammarna 4 gånger dock. Alltså "måste" man inte mappa om bilen efter byte av hårdvara utan kan istället ställa in hårdvaran efter den befintliga mappen. När man byter insug och avgas så förändrar man ju endast flödet i motorn, man ändrar ju inte några av motorns tidsintervaller därför hävdar jag att man inte måste mappa om bilen vid dessa trimningar. Det ökade luftflödet som förhoppningsvis kommer att inträffa vid trimningen känner ju luftmasse/mängdmätaren/mapsensorn av och ger databoxen dessa uppgifter som i sin tur ökar på spridartiderna lite. och vid för snål bränsleblandning säger även lamdan ifrån. Och EV knacksensorer talar om ifall tändningen är för hög. Visst kan man hitta några fler hästar på ett chip eller map men det enda som ett chip eller en mappning kan ändra så är det spridartider = bränslemängd och tändningstider = tidigare eller senare gnista i kompressionstakten. En helt annan sak är det ju när man har turbo och vill ha ett högre laddtryck med en tändningssänkning och ballare spridartider som följd. Där är chip eller mappning ett måste om man inte ska bränna ventiler och smälta kolvar vid första fullgasrepan. En ej överladdad motor hinner ställa om små tändningsmissar och bränsletider innan det är för sent. Angående kamtider så ska man se till att man har en frisk kamkedja och rätt inställda kammar. Bara en futtig milliometer fel gör mycket på prestandan. Detta kan vara att tänka på då en bmw som sagt har kamkedja och ingen har rört dessa delar på 20000 mil eller mer, och desutom är kammarna inställbara och kan ev stå lite fel... |
|
| Har letat en del efter mappnings ställen, men kostar ju p*ng :/ Varför ska det vara så dyrt egentligen? :S :S | |
| Har du nära till mack som har E85 så mappa isåfall på de. Kanske ev får skaffa en aning större spridare då. | |
|
någon som kan svara hur originalspridarna ser ut på m52 motorn..alltså färgen, eventullt nummret som man kan läsa av. någon kanske också vet vad för färg originalspridarna på 325 (m50) har. ljusgröna eller mörkgröna? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.



