AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.873

Röd serviceindikering när jag öppnar dörren på E90

fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Råkade ut för en märklig indikering igår: När jag låst upp bilen och öppnade dörren så plingade bilen till och visade en röd serviceikon på BC (en bild på en bil på lyft). Efter en kort stund slocknade lampan. Jag har inga indikeringar på Check Control eller ang. service på iDriven. Har någon en aning om vad detta kan vara? Hittar inget i manualen.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Själva symbolens betydelse är att du ska åka in på kontroll med bilen. Att den är röd brukar inte betyda gott men inte heller livsfara så länge det inte är motorsymbolen som är röd :)
Oftast så börjar det med en gul symbol då den påminner, men röd är lite mer akut.
Ring BMW direkt så får du reda på om du måste lämna in den.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Hade det varit service det gällde så utgår jag från att bilen hade visat symbolen när tändningen är påslagen och inte när jag öppnar dörren. All annan service indikeras ju på iDrive så då borde även denna göra det kan man tycka.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Symbolen kan tydligen betyda diverse saker: Länk

Gissar att det antingen har med ljussystemet eller larmet att göra. Får väl se om felet kommer tillbaka.
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Om du ser på länken som "fartoflakt" länkar till så står det att bilen kommer förmodligen inte starta och då är det inte speciellt konstigt att den varnar innan du hinner lägga in nyckeln.
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Herr Bayer: "du" och "fartoflakt" är samma person... =) Detta var ett par dagar sedan och bilen går som en klocka så riktigt så illa är det inte. Indikationen kan betyda en hel rad saker, alla betyder inte att bilen inte skall köras eller inte kommer att gå att starta.

De system som varit igång sedan bilen kördes innan indikationen är:
Larm
Delar av belysningspaketet (kupébelysning och belysning i dörrhandtag)
Eventuellt styrenheter för elstolar och diverse annat lull-lull som justerar sig beroende på vilken nyckel som används för att låsa upp bilen.

Några andra förslag?
He
1.208
Herr.Bayer
Audi A6 TDI -2012
Sorry mate, läser med röven :)) Men det kostar väl inte o ringa BMW o fråga vad dem säger om felet?
fa
653
fartoflakt
E46 318iT -02
E90 330xd -07
Nä, det är sant, jag får prova det. Min erfarenhet är dock att det blir ett "välkommen in och läs ut felkoderna så vi kan säga att det inte är något fel men ta lite betalt ändå" =)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.