AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.851

Vad är skillnaden på hastighetsindex H resp V - däck?

js
42
jsvedin
Alpina B10 4.6 142/1 -02
Hej.

När det gäller Ex. Continentals Premium Contact däck (195/65 R15), är då hastighetsindex H ett hårdare däck som man kan köra fler mil på än V-däcket.

Ex. 4 500 mil med ett H-däck kontra 3 000 mil med ett V-däck.
Eller i så fall hur mycket längre, eller är det obetydligt ("däckkillen" hävdar jättestor skillnad och lagt på H fast jag beställde V men det kan ju få bli en annan tråd en snöig novemberkväll:-))?

Jag vet skillnaden rent hastighetsmässigt men finns det andra fördelar/nackdelar, ex. mjukare gång, stabilare marschfart osv.

ps. Däcken ska inte vara till min ALPINA ds.

Med vänlig hälsning

Jesper
H = max 210 km/h.
V = max 240 km/h.

Högre hastighetsindex brukar innebära att däcket är styvare.
js
42
jsvedin
Alpina B10 4.6 142/1 -02
Hej,
jo, tack för svaret men vilka kommer du längst med, milmässigt samt vilka åker du bekvämast med?

Med vänlig hälsning
Jesper
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Enligt lag måste du för sommardäck ha ett hastighetsindex som överstiger bilens maxhastighet. Jag antar att din Alpina gör mer än 210 km/h?
Precis denna diskussion hade jag med min däckgubbe tidigare!
Han menade att man fick ut 500-1000 mil mer, beroende på bil o körsätt osv.
Det var just 195/65-15 och V resp H, fast Michelin då...

Kan tillägga att han hade gott om båda sorter på lager, så det var inte frågan om att försöka lätta på ett för stort lager däck på hyllan eller så.
Men man vet ju aldrig riktigt säkert även när s.k. proffs uttalar sig!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Intressant, jag tror din däckgubbe har rätt när det gäller slitaget.

Generellt är det väl så att ju lägre hastighetsklassning ett däck har, desto bättre komfort/egenskaper har det i lägre hastigheter? E36 här på forumet kanske kan bena upp däckfrågan...

Mvh
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Om man har otur och har kommit med fel däck till bilen i Tyskland så får man inte köra vidare

Ha deT

Ps. hur stor den sannolikheten är vet jag ej men att stå där är nog inte skoj !!
Vad som är bäst är svårt att svara på, men lägre hastighetsindex borde ge bättre komfort än de med högre. Varför jag tror så är för att det krävs ett stabilare däck, styvare skuldror, ju snabbare det går.
E3
1.828
E36
USA bilar
Gorban: Det står uttryckligen att däcken ej är till Alpinan
Sen har du både rätt och fel ang hastindex. På helfordonsgodkända bilar (generellt -98 och nyare) måste du ha lägst det hastindex bilen är typad med, men vi har ett nationellt undantag i sverige som säger att index ska lägst motsvara fordonets högsta konstruktiva hastighet. Märk att detta är nationellt undantag, Tyskland bl.a är benhårda på detta så åker man på europasemester så se till att ha rätt hastindex
Nationellt godkända bilar från -96 och framåt går under samma regler
övriga ska ha lägst index S dvs 180 km/h

Annars är det så att lägre index ofta ger bättre komfort och längre livslängd. Hur mycket är lite svårt att svara på, det beror på många faktorer, inte minst däckfabrikat (det finns däck vars H och V däck är identiska..) Skulle man nu lite felaktigt jämföra ett T mot ett W så är skillnad i livslängd stor
Generellt är skillnaden mellan H och V inte särskilt stor, 500 mil låter rätt troligt

jsvedin, har du beställt ett V då ska du få ett V och inget annat!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
jsvedin:

Nu hade jag tid att läsa noggrannare, vilken bil ska de sitta på?

Mvh
js
42
jsvedin
Alpina B10 4.6 142/1 -02
rob_t_j72:
SAAB 9000 cs -97.

Enligt Conti som jag pratade med så finns det ett EU-beslut om att bilar från år 2000 och framåt ska ha däck som klarar bilens topphastighet.

Vidare påstod de att det var marginell skillnad mellan deras H och V däck, nu var det ju inte specifikt utvecklingsingeniörerna jag pratade med men i alla fall.

En annan rolig/irriterad sak, har ni lagt märke till att varje gång ni köper nya däck och lägger på, så konstaterad däckgubben sprickor i ventilerna och har tagit eget beslut om att sätta dit nya för den ringa kostnaden av ca: 15-25 kr/st.

En gång när jag var närvarande bad jag honom visa sprickan, 3GGR, han bara viftade och pekade i luften, inget byte den gången mao.

Tror det är en liten standardkurs däckbranschen har,
1. Sälj alltid nya ventiler
2. Visa aldrig däckpriserna på er hemsida.
3. Schackra alltid med priserna om kunden jämför med däckonline, ex. ni har inte det märket hemma eller leverera med ett annat hastighetsindex om det blir bättre inköpspris.
4. Finns det låsbultar, berätta för kunden att de är slitna och att det behövs nya.
5. Berätta aldrig att din firma ägs av premiumdäckstillverkaren XXX.
6. Berätta aldrig vilken öststatsfabrik som egentligen premiumdäcken är tillverkade i.
7. Momentnyckel är överskattat.
8. Hade det inte varit för kunderna så hade allt varit väldigt bra.
9. okej, jag raljerar lite då, fast bara lite.......

(Man är inte paranoid bara för att man vet att de är ute efter en) :-)

Och nu hukar jag mig och springer innan däckkillarna vaknar och läser denna tråd.....

Med vänlig hälsning
Jesper
Byte av ventil ingår väl i monteringen när man köper nya däck hos en däckhandlare? Jag har aldrig betalat extra för att få ventilerna bytta iaf.
js
42
jsvedin
Alpina B10 4.6 142/1 -02
Chris87:

Förlåt mig men jag kan inte låta bli att svara dig, ventilerna är gratis då och din däckhandlare har fått dem gratis ifrån vilken gratisfabrik då?

There is no such thing as a free lunch!

Med vänlig hälsning
Jesper
Vem har sagt att de är gratis? De inkluderas precis som monteringskostnaderna i däckpriset.
E3
1.828
E36
USA bilar
jsvedin, läs mitt svar ang hastighetsklassning

Nya däck-nya ventiler!
En riktig däckverkstad byter alltid dessa vid köp av nya däck utan extra kostnad

kr
659
krika
M3 -95
328iT -95
325ti -02
Det är rätt vanligt att det läcker vid ventilen. Därför bytas ventilen för att
kontrollera om det har oxiderat där. Det tar mindre än en minut att byta
ventilen i samband med däcksbyte, men att byta den en vecka efter
att man bytat däcket då tar det minst en kvart.

mvh stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.