|
|
|
|---|---|
|
Har idag mekat lite med avgasystemet. Någon föregående ägare hade haft sönder flänsklämman, den som binder den vänstra katten och vä. främre ljuddämpare. Istället för att fixa det ordentligt hade dom försökt svetsa ihop katten och ljudämparen. Dom kom ju givetvis inte åt att svetsa runt om vilket resulterade i bra läckage och dom har bänt i systemet så det gick inte att få på två upphängningar heller. Har nu tagit tag i detta. Försökte skära sönder svetsen med en vinkelslip men lyckades då att skära sönder ena flänsen lite också. Beslutade då att kapa bort bägge flänsarna och skarva med en rörmuff. 64 mm. skarvmuff inhandlades. Var ju tvungen att dra systemet bakåt och samtidigt trycka det nedåt för att få på nya muffen. Provade att dra det lite bakåt och till min häpnad gick det hur lätt som helst. Höger katt har ingen fläns så drog ju bara av främre ljuddämparen från katten och vips så låg allt på backen, satt bra fast i den bakre upphängningen. Ser inte ut som det har funnits någon fläns där tidigare heller. Oj, det blev en lång historia innan frågan men frågan är som följer: Skall det vara så att höger katt inte har någon fläns och skall främre dämparen endast vara påtryckt på katt röret? Skall man täta där med något och i så fall vad? Har nu i alla fall fått ihop allting och alla upphängningar är på plats efter lite pyssel. Har inte kollat än om det håller tätt. Biltema hade slut på 64 mm. rörklämma till skarvmuffen. Känns i armarna att man har gjort lite nytta idag och vilken himla tur att man har 2 garage domkrafter. //Mackan "fast i BMW träsket igen" | |
|
Jag kommer inte ihåg exakt hur det ser ut, men höger och vänster sida är åtminstone olika. Jag kollade på följande länkar men tycker inte riktigt att dom stämmer: Länk Länk Länk /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.