AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
4.338

Ratten vibrerar vid 80 - 100 km/h. Byte av bussningar och silentblock E38?

ac
8
acebmw750
750iA (E38) 12/1994
Hej,

Jag har en E38 750i 12/94. När jag kör på motorväg i hastigheter mellan 80 - 100 km/h händer det ofta att ratten börjar skaka, i synnerhet om vägunderlaget inte är nytt. Vibrationerna försvinner när man kör över 100 km/h. Som värst rör sig ratten 0,5 - 0,7 cm sidlänges fram och till baka. Det förekommer endast med sommardäck. Jag har 18 tums replica fälgar. Däcken är rätt så nya och de är 235 cm breda framme och 275 cm bak. Den första sommaren när däcken och fälgarna var splitter nya förekom inte vibrationerna i ratten. Den andra sommaren började felet. Jag lät däcken och fälgarna balanseras på nytt av en proffs, men det hjälpte inte. Vibrationerna minskade klart när däckaffären satt s.k. "hub centric rings" av plast i fälgarna. Trots det återstår problemet och jag börjar bli orolig.

I beganatguiden för E38 står det:

"Fram- och bakvagn. BMW E38 är tunga bilar och det påverkar livslängden på leder, stag och bussningar. När du är ute och provkör en bil, lyssna efter klonkande ljud från bilen, speciellt när du kör över ojämnheter. I vissa fall kan vibrationer uppstå i farter mellan 100-140 km/h som följd av att framvagnens bussningar är slitna. Ett annat fel som drabbar alla BMW ägare förr eller senare är slitna silentblock (tvärbalksbussningarna i bakvagnen). Det märks genom att det dunkar och slår bakifrån vid gaspådrag och gasuppsläpp. Bilens vägegenskaper blir försämrade och bilen får ett vingligt beteende på vägen. Byte av silentblocken kostar cirka 2.000 kr."

Borde jag byta bussningar och/eller silentblock? I så fall, vilka är de specifika delarna och deras serienummer? Kan någon vänligen visa på www.realoem.com

Jag är tacksam för all hjälp.

h. Tom

Vilka däck har du??Tryck?? skakar det innan däcket är varmt??Har du styva vallar?? Och gå till bilia vissa ,har en hunter 9000 maskin som lägger en tryckrulle på däcket och balanserar riktigt i simulerad hastighet. Jag går bara dit numera,funkar toppen.
VHM
ac
8
acebmw750
750iA (E38) 12/1994
Jag har bak:

Falken FK-452 275/35 ZR18

Länk

Fram:

Falken ZIEX ZE-912 235/50 ZR18 101W XL

Länk

Jag brukar ha som tryck både fram och bak 2,4.

Jag är inte säker vad trycket borde vara för bakdäcken eftersom de inte är typgodkända och därmed står det inte i bilens manual.

Något som klart ökar vibrationen är regnvädet och vått.

de
214
dekagon
BMW 545iA M-optik 2004
Just Falken brukar tyvärr ha problem med valkbildning. Jag skulle faktiskt prova med andra däck... gärna om du har några du kan låna så du slipper köpa nytt...
Yepp falken 912 är mjuka i vallen,du borde ha samma märke runt om annars så blir egenskaperna dåliga. Pröva med att höja trycket lite i framdäckena.
Dock har du XL =xtra load fram..hmm..skulle ändå pröva att höja trycket lite åt gången, sen köra..höja testa köra..höja etc och se om det blir bättre.
Ett tips bara 912an är bäst på 16-17 tum..det är mera ett sportsedan däck,som gör sig bäst i 16-17 tum.. Dvs bra allroundegenskaper ,tyst gång,mjukt bra grepp etc..Falken 452 är mera ett renodlat sommardäck och jag skulle haft samma runt om.
Eller köpt annat bara det blir samma märke runt om.
912an är lite seg in i kurvor pga den mjuka vallen,niger till lite.
Så jag skulle inte ta kurvor alltför fort om jag vore du..Speciellt inte vid regn.
Matte
Jag hade samma symptom på min 750.
Efter byte av casterstag med bussning (nr 5, 6) Länk så försvann skakningarna
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Det är sant att om dessa busningar är dåliga får man vibrationer melln 80-100.
Ska själv byta endast busningar i ovan nämda stag men bliev lite fundersam för om man beställer nya busningar och stag på BMW så får man bussningen lös och måste själv pressa i den.
Det luriga är nu att man kan sätta busningen fel i staget d.v.s. att gumitt som liknar en pil/kil riktat in mot bult hålet i busningen måste peka åt rätt håll. Jag har bytt dessa tidigare på en 740 -95 men jag är nästan hundra på att busningarna då pekade mot hjulet.
Men på min 750 pekar det mot chassit.
Och det kan vara därför jag har vibrationer för mina ser ändå nya ut.

Är det nån som har koll på läget.
ac
8
acebmw750
750iA (E38) 12/1994
Har någon efarenhet av dessa eftermarknadsdelar från Tyskland?

Länk

Länk

Man kunde väl fixa problemet som jag har med någo dera av paketen?

Jag avråder köp av ATP:s delar, ska tydligen inte vara särskilt bra kvalitet.
Meyle eller Lemförder är bättre produkter.
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Länk
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
och för bak Länk
Har precis köpt en framvagnssats av ATP, så jag kan återkomma om kvaliten snart. Har den hemma och den ser dock ut att vara helt ok.
Får se efter montering.
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Har precis konstaterat att det gäller att montera bussningarna rätt i bakre bärarmen iframvagnen annas vibrerar det ändå. Föra ägaren har bytat stag o bussningar själv och då får man själv pressa i busningen om man inta beställer ett komplett stag. Pressar man själv så gäller det att strecken i staget och busningen pekar mot varandera.

Pressade i nya igår och nu är det stilla o tyst.

Bar ett litet tips
th
392
theraphosa2009
750i.års modell 95
Hur mycket fick du betala för satsen?? har du någon länk till där du köpte det mvh Roger

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.