|
|
|
|---|---|
|
Hej, har sökt efter någon som ställt samma fråga som mig men hittar inte riktigt svaret jag söker. Jag har inga fungerande lampor i färddatorn, men häromdagen skulle jag trycka lite på knapparna helt tvunget och idag när jag skulle starta bilen så klickade den bara. Efter några sekunder började den tuta och jag fattade att jag har aktiverat larmet. Har även sett en röd diod lysa på färddatorn, det har jag aldrig sett innan. Jag har ingen kod till bilen har endast en lite fjärrkontroll på nyckeln som ska gå till larmet. Just nu har jag inga batterier i denna, men någon som vet om larmet "i färddatorn" har en fjärrkontroll eller är det så att jag har dubbla larm? Hur stänger man av larmet? Kan inte köra med bilen. Tack på förhand! | |
|
Hehe...Du har nog kodlåst (startblockering kallad) bilen med hjälp av OBC-startspärren. Det finns en sådan funktion när man har stora OBC:n i bilen, ja under förutsättning att den är vald med denna feature aktiverad. Det finns inget att göra annat än att låsa upp bilen med densamma och då gör man så här: Om Du har originallarm i bilen (röd avlång diod i centerutblåset mitt på instr. brädans överdel), så Du kan låsa upp bilen i förardörren med nyckeln manuellt, vrid till ändläge och avaktivera deadlocken och förbered bilen på att larmet skall stängas av. Har Du inte det så gör man i alla fall på samma sätt som följer: *Koppla bort bilens batteri hastigt och koppla in det igen = Alarm (DWA (DiebstahlWarnAnlage) och OBC samverkar fortfarande). *Ställ tändningsnyckeln i läge R och larmet utlöses. *I OBC:ns display ser Du nu baklänges löpande klockslag under 15 minuter. Under denna tid är OBC-blockeringen aktiv. *Efter 15 minuter återgår OBC:n till klockläge, frisläpper spärren, och motorn kan startas. OBS!!! Du kan INTE försöka starta bilen innan de 15 minutrarna gått, för då får Du börja om... Du får väl lysa på OBC-displayen med en ficklampa så att Du ser vad som händer :-) Lycka till! /A BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Tack för svaret jag hoppas verkligen att det löser problemet! Riktigt störande. Finns det något sätt att stänga av tutan den låter som ett jäkla tåg och jag bor inte öde direkt. Jag har larmdioden på färddatorn och det är den stora färddatorn. Tack igen! |
|
|
Jag måste fråga, hur är det meningen att larmet ska fungera och hur ska det stängas av om man gör det enligt boken? Är det en startspärr man startar på färddatorn eller är det mer än så? |
|
|
Man kan aktivera startspärren från färddatorn. Men tutan borde väl gå att tysta genom att rycka loss sladden på den. /Mats J |
|
|
Det tutar inte om man bara aktiverar larm eller startblockering. Det SKALL ju tuta om någon försöker göra intrång!!! Har D originallarm, så aktiveras det genom att använda låsknappen + larmknappen på nyckeln (om Du har fjärrkontroll). Har Du inte fjärrkontroll aktiveras det genom att vrida nyckeln i låset max åt höger, dvs. Du låser bilen och aktiverar "deadlocken". Vice versa när Du låser upp! OBC-startblockeringen är ett extraskydd som aktiveras och avaktiveras separat! Mvh /A BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel. |
|
|
Tjena, var ute o kollade på bilen nu. Larmet går inte om jag öppnar dörrar eller bagage. Vad jag har kommit fram till går det endast om man vrider på nyckeln eller öppnar motorhuven. Jag bifogar en bild på vilken lampa som lyser så vi slipper missförstånd. Kommer larmet gå mer än 1 gång under dem 15 minuterna som bilen står med vriden nyckel? Tog ut säkringen till tutan men det hjälpte inte så det är väll någon speciell tuta till bara larmet. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.