|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Ja nån som vet hur detta? Vi tänker byta bort 325 E46 mot något större men att ha två E60 verkar vara lite "skjuta över målet". Men en bil måste ha lite utrymme tycker både jag och hustru. Nu har vår 325 sportstolar och dessa tar lite plats kan vara därför som hon upplever den som "liten" och vill ha en större. En BMW alltså om någon skulle misstolka. Såvida jag inte missat poängen........ Vi provade en 120D som var jättego men trång med sportstolar, Hustru är normal 167/55 så ingen rysk kulstöterska. Skulle vara intressant att få alla måtten från E34, E39, E46, E60 och E90. Så man kan bilda sig en uppfattning om E90 ligger nära en E34 som är lagom stor invändigt. MVH Byta upp sig? Till vad då? | |
|
Ingen som vet eller vet hur man får tag på info? Eller skall man vända sig till BMW och ta fram måttbandet eller man upplever det genom att sitta fram o bak utan måttband. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Kolla Teknikens Världs tester, där finns en hel massa mått, t.ex.: E91: Länk E46: Länk Benutrymmet är några cm längre på E90 jämfört med E46, både fram och bak, likaså är max lastlängd lite längre och bagageutrymmet är ett par cm bredare vid hjulhusen. I övrigt är det inte några jätteskillnader utrymmesmässigt mellan bilarna. Jag har själv haft en både en E46 325i, en 120d och byter nu upp mig till E91 320d. Fram upplever jag ingen större skillnad mellan bilarna, E90 känns kanske lite luftigare än de två andra men det är marginellt. Baksätet är däremot betydligt rymligare än E46 och inte minst E87, lättare att ta sig in i och bra benutrymme. Likaså är förstås bagaget bättre än E87. Men 3-serien når inte upp till utrymmena i den E39 5-serie jag hade för några år sedan! Vill du ha en märkbart större bil än E46 men inte kosta på en E60 skulle jag nog satsa på en sådan. |
|
|
Tack Jonas!!!! Byta upp sig? Till vad då? |
|
| OBS: Nu antog jag bara rent spontant att det var touringmodellerna du ville jämföra... :) Men det går ju att leta reda på mått för sedan och coupé också via TV. Kupéutrymmet är iofs ungefär detsamma men bagaget kanske blir helt annorlunda resultat på vid en jämförelse. | |
|
Ja det var sedaner jan menade men bagaget räcker till och som du säger så är väl innermåtten lika. Men får Server Error på dina länkar till TV. MVH Karl Byta upp sig? Till vad då? |
|
| Länkarna funkar då för mig. Men om inte så är det bara att gå in via TV's hemsida och leta upp de tester som känns mest intressanta. | |
|
Märkligt. Får International Server Error! Skall gå in på TV. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Nu funkar det. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Vi har både E60 och E90 sedaner i familjen, båda med sportstolar. E60 är något mer komfortabel och något större. E90 räcker väl i baksätet även för tonårsbarnen. Sportstolen i E90 är trängre men faktiskt skönare, åtminstonde på kortare resor. På långresa vinner nog E60 stolarna. Själv kör jag hellre E90 om vi kör kortare resor (tex till jobbet 60 km enkel resa) men på långresor uppskattas ökade komforten och utrymmet i E60. Jag vet inte om du blir något klokare av detta, men det kanske ger någon ledtråd! **BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Jag tror att sportstolarna i E46 gör att den känns lite trång. Kollade måtten inv fram/bak E46-E90 och skillnaden var ju bara 1 cm. Men beror på hur man mäter kanske för nog upplever jag att E90 är större. Skulle önska att E90 hade samma utrymme som gamla E34 men än har den väl inte kommit ikapp dessa mått. Skall ut med hustru och testa E90 både med och utan sportstolar men hon gillar inte valkarna på de sportstolar som sitter i E46 så en E90 med vanliga stolar blir kanske en bra kompromiss. Och andra märken än BMW gör sig icke besvär. Testade henne med en A4 men hon ville inte ens provsitta den! hehe....... Vi har kört BMW sedan -89 och man blir väl lite bortskämd. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Förresten tack för svar Mats! Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
karlhilding, "Testade henne med en A4 men hon ville inte ens provsitta den!" Förståndig hustru :-) mvh/ Anders |
|
|
Karlhilding, Jag känner igen det där med att hustrun inte accepterar annat märke:) Jag antar att du är medveten om att bredden på sportstolarnas valkar är justerbara. **BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
"Skulle önska att E90 hade samma utrymme som gamla E34 men än har den väl inte kommit ikapp dessa mått." Hoppas verkligen det inte kommer att ske! 3-serien skall vara liten och smidig, annars så tar man en 5-serie om mer plats behövs. E90 känns som om den är på gränsen till hur stor en 3:a bör vara. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Du har ju ettan? BMW behöver en bil i samma storlek som A4/C-klasse/S60. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Ja, men ettan är ful som stryk, såvida det inte är en coupé, men då saknas det dörrar bak. Ettan är ganska trång dessutom, speciellt i baksätet och därför tror jag inte den kan ersätta Trean. Men Trean behöver inte växa mer, eller bli tyngre. Att A4 och C-klass MB har blivit så fläskiga är lika olyckligt. Vart tar körglädjen vägen om alla bilar ska vara stora, lyxiga, oförstörbara kryssare? Mer motorkraft skänker inte mer körglädje, medan vikten inte kan trollas bort. Vorsprung durch freude am fahren |
|
|
Oberoende så kan jag tycka att E60 är onödigt stor och E90 lite för liten. Alltid tyckt att E34/39 varit "lagom" Ja ettans utseende är man kluven till. Men inte har 3.an växt något nämnbart från -83 (E30) till 2010 (E90). 1600 -02 var väl i samma storlek som en etta kanske något smalare. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Vad pratar ni om? Ettan är ju det läckraste som BMW producerat de senaste åren! Jag skulle gärna se en aningens större 3-serie, speciellt bagaget kunde gott växa någon cm. Kupén är däremot tillräckligt stor. |
|
|
Smaken är som baken................ Ställ dig framför en etta, trea o femma och ettan är ful som stryk!! Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Ja, smaken är som baken.. Jag tycker ettan är läcker, men däremot femman gillar jag inte alls.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.