AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.853

E39 - manuell eller automatlåda..?

Hej!

Lite nyfiken på att höra vad forumets åsikter är gällande val av manuell eller automatväxlad E39, främst gällande 525 och 530. Och tänker då främst på förväntad livslängd/kostnader för service/underhåll/drift. (Letar efter det minst problemfyllda alternativet)

minst problem är utan tvekan manuell oavsett bil man köper. automat ska servas oftare osv är alltid mer problem.
rsarits
Varför skulle en automatlåda behöva mer service och ha problem problem?
Min E34 530/M60 hade gått närmare 40.000mil när jag sålde den i höstas.
Helt problemfri automatlåda
Kompisens E34 540/M60 har gått närmare 40.000mil med problemfri automatlåda
Min nuvarande E39 525/M52 har gått 16000 mil automatlådan helt perfekt
Vilken manuellväxlad bil klarar 40k mil utan kopplingsbyte a' 8-10 tusen?
Bränslebesparingen med manuell är obefintlig om du inte kör ren stadskörning
Jag har haft både manuella och automatväxlade bilar, och tycker tvärt om att det är mer problem med manuella lådor (inklusive kopplingen) än med automater
Jag kör 5-6 tusen mil per år och skulle inte överväga manuell alls, om jag inte får för mig att köpa äldre M3/M5

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Valet av respektive låda skall inte göras på dom grunderna, utan endast efter vad som känns bäst att ha.
Vad det gäller servicen så är den obetydlig eftersom båda av lådorna har sk "evighetsoljor" och finns inte med i något serviceprogram.
Sen kan man ju diskutera om det är vettigt att ha så eller inte. Personligen tycker jag det är märkligt att man inte kan lägga in det på tex varannan inspektion 2 som man gör med bränslefiltret tex.
be
47
bemu
520dA Touring -08
För min del passar en automatväxlad bäst. Kör dagligen 12 mil varav 10 mil på motorväg. Snittar runt 0.8 l/mil. Bilen har gått 22 tmil och steptronic-lådan fungerar fortfarande felfritt och otroligt mjukt för att vara en 13 år gammal bil. Aldrig bytt oljan i vxl-lådan och kommer inte att göra det heller.
Har en som att 28000mil helt problem fritt. Har haft bade Man och Aut. Foredrar Aut helt klar!
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Beror på ju på vad man gillar och hur man kör, sitter man en massa i köer så är ju automat kungligt men gillar man känslan av en schyst växling är det ju lite roligare med manuell. Själv tycker jag automat tar bort lite av nöjet med mera inspirerande körning.

Vad gäller underhållet så håller säkert en automat till jorden undergång om man kör snällt, jag har tyvärr erfarenhet från strul med både Audi V8 automat och BMW 740 automat när man börjar slita lite på grejerna.

//Magnus

so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Jag hade valt automat utan att tveka. Har haft flera automat bilar men åker för tillfället manuell, vill gärna ha automat igen.

Mvh Henrik
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Glömde skriva att de flesta växellådor idag är mer eller mindre underhållsfria.

Mvh Henrik
rsarits: duktigt av ZF att konstruera världens första serietillverkade 5vxl automatlåda som faktiskt håller riktigt bra.. iallafall i jämförelse med storebror som bla sitter i din väns 540.

frågar du mig så har det mer med vilken bil o låda man köper, köp en vanlig eco bil med automatlåda så ska du få se hur bra det håller om man gillar att stå på gasen ofta eller bara inte sköter service korrekt. en eco automatlåda håller inte alls att hårdköra som en manuell o det står jag fast vid oavsett er erfarenhet.

att din kompis 540 e34 alltid gått på samma automatlåda tror jag ju sådär på efter 40000 mil. inte bara för att det går rykten om att just 5hp30 inte håller så länge utan stora reparationskostnader och normal service (oljebyte främst), förutom det har den 2 mycket välkända problem som backkulan och den feldimensionerade backventilen som gör så att backtrumman spräcks vid backning och efter det får man välja på utbyteslåda eller 20.000kr i reparationskostnad som följd. det har du säkert redan hört ett tusental gånger.

jag kör själv automat så jag är inte insnöad på manuell på något sätt =) men de enda lådor jag sett strulat har varit just automat, aldrig en enda manuell. hur många automatlådor går 100% felfritt efter 25-30000 mil utan filter och oljebyte? det är inte speciellt många.

Haas: evighetsoljor my ass.. =) har sett ett antal lådor med "evighetsoljor" som mer eller mindre gått skit efter 20.000 mil.

håller helt klart med 944_driver att de flesta automater inte håller för hårdkörning o dina exempel är ändå stora monsterlådor..

Soda: hur vet man det egentligen, de har ju inte gått 10-15 år ännu? då problemen börjar ju :D nja jag är skeptisk till att automat håller bättre.. beror på bil till bil.
varsågod att dumförklara ni som är kritiska till det jag skriver =)
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
håller med bemu och rsarits, kör tills den går sönder. Kan hålla otroligt längre, troligtvis så länge man äger bilen och det är tillräckligt ?

Oljebyte är slöseri med pengar, spara dom till en ny låda istället när den gått sönder om det nu händer.

Såg att en automatlåde expert rekommenderar byte var 5k mil, det innbär 5000kr/5k mil och efter 30 k mil har det kostat 30.000kr i bara oljebyten för lådan. Vad kostar en beg. låda från skroten? hehe..knappast lönsamt. Dessutom får man in en massa skräp i lådan som inte är bra heller i samband med byte. Kanske den håller kortare istället för längre på grund av detta.
kamel2: ja visst kör tills den går sönder, men ca 6-8000kr tar en auktoriserad BMW verkstad bara för att byta en låda. då ska det oftast i ny olja med, brukar kosta ca 2000kr för de flesta automater + ev filter, packningar m.m ca 500kr och sen kan man väl tänka sig nån tusing extra för oljebytet.

jag håller med det kan hålla länge... 5000 mil mellan varje byte är ju till o ta i, men kanske 15 eller så fort det blir problem som kan tänkas ha med oljan att göra är nog ungefär vad som krävs i de flesta fall.

o har du kollat på skroten vad de tar för vissa automatlådor? tänk lite.. det är en jävla skillnad på låda o låda. begagnade automater får väl ses som dyrare än manuell även om vissa automatlådor kan vara billigare.
iofs så snackar vi e39 så jag lämnar över till er ägare =) gonatt
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
nykomling:
Man lämnar normalt sett inte in en E39 till en auktoriserad verkstad.
bilen är för gammal för det. Spreciellt inte om det gäller grovjobb som att byta låda. En grovmek runt hörnet gör jobbet för hälften kan jag lova eller så kan man göra det själv om man har tid och lust. Säkert bättre också.

Har hört att olja+filter kostar mer än 2000kr till just E39. Sedan tillkommer ju arbete och div. material så det blir säkert 4-5k kr.

Att byta olja snabbt som tusan om det börjar krångla minsta lilla kan jag hålla med om. Då har man ju inget val.

ZF som tillverkat lådan har nog analyserat oljan i labbet och dragit vissa slutsater innan dom gick ut från början och sa att man inte behöver byta.
Ni
148
Niklasw
BMW 540IM 6vxl 2001
Inte för att det är speciellt vetenskapligt men om man kollar igenom forumet och alla rubriker så är det ju väldigt vanligt något inlägg som handlar om någons automatlåda och dess problem jämfört med en manuell..
mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
Har tidigare haft en 530 manuell e34, en m5 3,6 e34 manuell båda var sönderkörda i växellådan på tvåan,o kostade en smärre förmögenhet att byta koppling och gick knappt att få tag i ngn annan låda till...Har haft 4 st bmw med automatlådor som aldrig krånglat minsta lilla...

Lelle
kamel2: jo jag vet.. men eftersom de flesta jämför priser på BMW verkstäder här så gjorde även jag det.
får man fråga om det är "livstidsolja" på bilarna trådskaparn är sugen på? ja 5 lax kostar det nog ungefär det har du rätt i.
Niklasw: ja det har du rätt i.
mikehunt: som sagt bil till bil, men där har du nog bara haft otur o gjort dåliga köp ;) nog inte många som har sådan otur med manuell som dig hehe.. känner inte en enda
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.