AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.390

Lacken på 1-serien

AA
47
AArvidsson
118dM -10
Jag har kört 240 mil med min splitternya BMW 118d svartsafirmetallic, och jag har ett tiotal lackskador sannolikt orsakade av stenskott (motsv). Sambons VW Beetle har gått 4500 mil och har en(!) sån skada, samma sak med min gamla SAAB som jag körde i 9000 mil med ett fåtal skador.

Har BMW osedvanligt dålig lack, har jag haft en fantastisk otur och fått massa stenkross på bilen på E4 (där den spenderat ~200 mil), eller är det läge att anta att något är snett med min lack?

Svart gör ju att allt syns också :(
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
De synns på vitt också, ja lovar! Känns som den är lite skör i lacken faktiskt!
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
De synns på vitt också, ja lovar! Känns som den är lite skör i lacken faktiskt!
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Tyvärr är 1-serien en "stenskottsmagnet", min 120d har rullat 1200 mil och har under vintern blivit fullständigt blästrad främst på frontspoiler och ruta, jag har sedan länge slutat räkna stenskotten.
Det har ju diskuterats tidigare, jag tror det har med aerodyniken att göra, det blir nästan inga stenskott på motorhuven, men frontspoilern är väldigt utsatt

BMW CS #5139
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Tänk också på att denna vintern har varit värre än vanligt, väldigt stora mängder grus har spridits i halkbekämpningssyfte och det gör ju inte saken bättre

BMW CS #5139
AA
47
AArvidsson
118dM -10
Mmkay, men det känns ändå bättre(?) att höra att det inte bara är min stackars bil som är blästrad. Då får man helt enkelt fundera på vad man gör åt det den dagen det är dags att byta in eller sälja den således :)

Finns det något mysigt medel man kan lägga på som "tar smällen" bättre, eller är det bara att gilla läget, tro?
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Stod o gjorde bilen lite sommar fin igår och funderade allvarligt på att lacka om hela fronten, såg inte alls rolig ut! Totalt blästrad!
ar
457
argungu
118i -20
Här är ett tips: Jörgen Sandell/Stockholms Bilvård monterar självhäftande genomskinlig plastfolie som lackskydd på fronten.

Jag har inte testat själv än. Bilen är vit och då är det risk att folie-kanten syns, vilket kanske inte blir så snyggt. Men det är nog bättre än lackskador trots allt.

/Erik
1-serien har något av det sämsta i lackväg jag någonsin skådat. Vi hade 1 röd 1-serie som vi fick inbytt pga lackfel (var märken där diverse skydd hade suttit på vid transport). Kan vara att de satte på det för tidigt vid fabrik men känns riktigt tråkigt när man behöver se det var dag;) Efter 60 mil blev den inbytt mot en grå istället. Perfekt lack men den var en riktig stenskottsmagnet trotts att den kördes som en entusiastbil dvs väldigt väldigt långt ifrån framförvarande bil. Samma historia med Mini Cooper så jag ger inte mycket för BMW:s lack och Minis som då ingår i samma koncern. Tråkigt att behöva erkänna detta när man är BMW entusiast;) MVH
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Förr i tiden E30/E34 hade BMW en riktigt bra lack.
Nu tycker jag också att den har försämrats kraftigt.
Verkar tunn och stenskotten ser stora ut.

Byta upp sig? Till vad då?
Kan det vara kylan denna vinter som gjort att lacken/stenskotten tagit värre än vanligt ?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det är flera saker som påverkar.

Lackens tjocklek: JAg ställde en fråga till en BMWanställd som var kunnig med 3seriens (E90/91) lackering. Det visade sig att lacken endast är 20 My tjock och klarlacken ovanpådet även den 20 My tjock. Ett hårstrå är som jämförelse 30-40 My tjockt. Ekonomer som styr kan vara en anledning...

Det grus och sand som sprids på vägarna är inte längre hämtade från rullstensåsar där de legat och gnuggats emot varandra i tusentals år(tar bort skarpa kanter osv osv), det är numera förbjudet att ta grus från rullstensåsarna så det blir stenkross som är krossat maskinellt, tänk er då hur skarpa kanter gruset dagens halkbekämpare har till sitt förfogande. Detta påverkar även såklart vindrutan....

Bredare och bredare samt större dimension på hjulen i jämförelse med för 5-10 år sedan gör att varje bil drar upp mer och mer skit på bakomvarande.

Avsaknad av STÄNKSKYDD( det var lag på att bilar skulle ha det fram t o m 1982 års modell), de hindrar minst hälften av allt grus och sten att slungas emot bakomvarande trafikanter.

Mvh
Asken
So
134
Soundborder
325dM e93 -09
120dM e87 -07
Det är något med bilens utformning, har en 1-serie och en 3-serie, trots totalt identiska körförhållanden så är 1-serien totalt blästrad, har 6-7 stora stenskott i vindrutan. Har inget än så länge i 3-serien. Tror inte att det har och göra med lacken.
Hm
73
Hman
120d, -05
Jag har också öppnat ett ämne om metalliclacken på min 120 "Demontering inför lackering".

Jag har nyligen köpt min bil så jag har itne kört den och vet itne hur den varit körd. Dock är den helt blästrad i fram. Motorhuven, front spoilern och framskärmarna( det som kan nås av stenskott framifrån) är totalt sönderblästrad. stolparna är ett antal stora stenskott på liksom på taket.

Klart man blir fundersam över lackens kvalitet.

Men en omlackad lack verkar inte alls bättre. Motorhuven är omlackad och vid större stenskott så har lacken släppt och flagnat.

Ska lacka om hela främre delen på bilen. Man man funderar ju om man inte gör saken värre då. Kanske bättre och ha orginallacken som ändå inte flagnar och det itne är några stora nyansskillnader på?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.