AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.354

E46 med RDC - vad händer vid fälgbyte?

Hallå!

Har sökt men inte fått någon riktig klarhet

Blir förmodligen inom kort ägare till en E46 330i producerad månad 12/2000. Bilen har RDC från fabrik.

Jag har för avsikt att byta hjul på bilen och frågorna hopar sig:

1. Vilket RDC-system har denna bil? Det med sensorer i varje hjul och en radiomottagare, eller det system som övervakar trycket med hjälp av DSC?

2. Kan man flytta över sensorerna/ventilerna mellan olika fälgar?

3. Kommer systemet att varna konstant om man byter till hjul utan RDC? Räcker det att rycka säkringen för att få slut på varningen eller måste man typ skruva bort lampan i instrumenthuset?

Hoppas någon kan bringa klarhet i detta!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
861
Tommie (AutoPower)
G08 iX3 2022 Carbonsvart
G08 iX3 2022 Mineralvit
F45 225xe 2017
Jag har för mig att bilen tar signalerna från ABS-givarna och räknar ut hur mycket hjulen roterar när ratten står rakt fram. Om ett hjul roterar mindre än det på andra sidan, så utgår systemet från att hjulet har för lite luft, och varnar då.

I alla fall är det så på min E39 från samma år.

Mvh
Tommie
Jag hoppas att du har rätt, Tommie! Uppgifterna går emellertid isär, att döma av de svar folk här på forumet fått.

Mvh,
Kalle
___
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
På min e38 tillverkad 11/2000 är det (tyvärr) sensorer i ventilerna som skickar signal på däcktrycken. Batterierna i dessa håller bara 6-7 år, sen är det byte av hela sensorn som gäller.
Känns onödigt att köpa sensorer för 3-4 kSEK (för 4 hjul) och sedan arbetskostnad för bytet när bilen börjar bli till åren.
Kane,

7-serien verkar alltid ha haft det mer avancerade (och mer nogranna, mer kostsamma osv) systemet med sensorer i fälgarna. På E65 kan man tydligen till och med få fram i iDriven vilket tryck man har i de olika hjulen!

Hoppas att de varit lite mer kostnadseffektiva på E46 ;)

Mvh,
Kalle
___
Offtopic: Kalle det var en snygg bil och mycket smakfulla fälgar dessutom.
På M3orna iaf så håller du bara in knappen när du har nya hjul, lampan tänds, du kör iväg och lampan slocknar när den känner av de nya hjulen.
Enligt instruktionsboken så har min bil dessvärre det ålderdomliga om än noggranna systemet med sändare/mottagare :( Jag har sonika ryckt säkringen och får kontrollera däcktrycket manuellt, som man gjort sedan urminnes tider :P

Mvh,
Kalle
___
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.