|
|
|
|---|---|
|
Hallå gott folk! Har svårt att smyga iväg med bilen från stillastående, då jag upplever det som att kopplingspedalen tar väldigt snabbt, skiljer bara någon cm med pedalen från att kopplingen inte tar alls till att den tar max, svårt att förklara hur jag upplever det. Upplever att kopplingen fungerar bäst när bilen är kall och när man kört en 5minuter så är den inte lika mjuk utan tar hårt vid växling. Har inga missljud eller klonk, den slirar inte och kopplingen vibrerar inte. Som det är nu får jag kompensera med gas vid trafikljus mm Vad kan vara fel? Tack på förhand | |
| Kan man justera kopplingen? | |
| Jag har varit med om att kopplingen fungerade konstigt en gång. I mitt fall var det slavcylindern som läckte olja in till kopplingen. Oljan la sig antagligen som en film på kopplingslamellerna vilket gjorde att den blev ryckig och konstig. Detta var dock som värst när bilen var kall och det liksom hade runnit till olja. | |
|
har den alltid varit så? Tycker det låter som om någon bytt till en kratigare/aggresivare koppling då min bil med 4-puckad keramisk lamell beter sig precis så. Går att starta mjukt när bilen är kall men sedan är det fullt grepp direkt när man kört en bit. Så det är alltså inte säkert att det är något fel på din bil. |
|
|
Den har blivit värre under de senaste 300 milen. Min bror hade en 97a 523 och han tycker att kopplingen är helt fel också. |
|
|
Vi har haft en 528 -97. Helt underbar fast koppling med mjukt dragläge. Man smög in växlarna och kunde starta oerhört mjukt. Däremot på 325 & 330 så är den betydligt aggresivare. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Får lämna in bilen på felsökning, förmodligen olja på lamellerna. Om lådan ska plockas ner, är det något man bör byta i samband med det? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.