AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.759

Montering utav njurar

Visa användare
251
JWO
BMW 520d -11
Citroen C1 -07
Eftersom sommarhjulen läggs på imorgon, nya textil mattorna är inlagda och bilen rekondad så tänkte jag byta till min svarta njurar också.

Jag hittade lite information men stämmer det att man lossar dom 6 st torx inne i motorummet och sedan kommer till att släppa på clipsen som håller njuren?
Skriv gärna vad ni har för erfarenheter!

Mvh Johan
Ra
164
RaiderViking
z4 sDrive 35is
Vill minnas att det fanns en guide till detta på babybmw.net... men är inte säker. Det finns dock ett par trådar där om detta och det verkar inte vara helt omöjligt att lösa själv.
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Har själv gjort det, det var rätt enkelt men det gäller att inte ha tjocka fingrar... Tänk på att beställa de som är för M-Sport den har nämligen samma njurar som icke-faceliften fortfarande.
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Det är inte torx, det är clips. Inget skruvande alls.
Visa användare
251
JWO
BMW 520d -11
Citroen C1 -07
Jag har rätt njurar för min bil, har kollat.

Men hur man får man ut dom befintliga som sitter på bilen?
Någon skrev att man vara tvungen att lossa på dom skruvarna för att sedan komma intill men det stämmer alltså inte?

Mvh Johan
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Jag lossade inga skruvar. Jag såg på de nya var hakarna satt och sedan lyckades jag få in mina fingrar och lossa de flesta, en nådde jag inte men den lossnade när jag vinklade ut njuren och drog. Jag vet inte om det ser exakt likadant ut i en 120i och en 120d, kan tänkas att 120d:s intercooler tar mer plats och gör det trängre att komma åt.
Jag släppte de skruvarna som sätter fast fronten precis ovanför njurarna för att komma åt lite lättare bara. Sen pillade jag bort clipsen jag nådde med fingrarna, de andra fick jag använda en skruvmejsel till att komma åt.
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
jag gick efter denna, fick köpa ett specialverktyg för att få loss klippsen inne, ett lång hård stålpinne:P
Länk
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Länken som Qbone postade är inte aktuell för 3/5-dörrars M-Sport då dom har andra njurar.

Imola: Är din M-Sport?

Alltså, pre-facelift icke M-Sport och med M-Sport har samma njurar som facelift med M-Sport.
Faceliftade icke M-Sport har samma njurar som coupé och cab (vare sig M-Sport eller ej...)
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
aah, så långt tänkte inte jag:P förlåt*skäms*
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
Det gjorde inte jag heller när jag råkade köpa fel njurar och insåg att de inte passade...
fredo: Japp, har en M-sport.
Hm
73
Hman
120d, -05
Vart kan man köpa njurar som passar 120d, inte orginal då utan nåt annorlunda?
Qb
278
Qbone
BMW 335i -08
vad ska du ha som är annorlunda?
Visa användare
251
JWO
BMW 520d -11
Citroen C1 -07
Jag fick min sänkningssats monterad idag samt den nya grillen, det blev riktigt bra.
För att montera grillen måste man lossa dom fyra skruvarna och ta bort plasthöljet för att komma åt clipsen.

Sänkningen blev riktigt bra, min sats var en 50/30 från H&R.

Så nu sitter dom nya BBS CK 8.5x19 samt H&R satsen och nya grillen - äntligen :)

Mvh Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.