AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.303

Erfarenhet av Continental sportcontact 3

th
15
thule
325i Touring-06
Äntligen är det dags att beställa sommarsulor, som rubriken, någon som kör med dessa.
Tips på andra bra däck mottages. fram 225/45/17 bak 255/40/17. absolute inte RFT däck, har kört med dessa , nu får det vara nog.

sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Hej
Jag har sådana på min E46 320, dock 245/40/17 bak. Monterades i mitten av förra sommaren och jag är helnöjd. Klart över förväntan i regn-väder.
Enda minuset skulle väl vara ljudnivån i montorvägsfart/dålig väg, men det är kanske svårt att få tysta däck i den storleksklassen.
Jag har kört en del på CSC3 och kan i stort hålla med spacco.

Som sagts, våtgreppet är mkt bra. Torrgeppet är det inte heller något fel på. Komforten är mycket bra, vägskarvar mm klaras mkt snyggt. Däremot är det en del vägljud (yttre, gummi-asfalt) och om inte bilen är välisolarad nog så hörs det in. Min gissning är att en E9x är välisolerad nog för dessa däck.

En ny generation Sport Contact 5 är på g, gissar att dessa kommer i sommar-höst.

mvh/ Anders
Har kört med sådana till min V70 T5 sedan juni 2007, dvs 3 säsonger och knappt 3000mil. Mina är 225/45/17.

Håller med om vad som skrivs ovan, jättebra mot regn och fint grepp på torrt. Jag har ffa märkt vilket bra grepp de ger till en framhjulsdriven bil med stor motor, det har faktiskt gått riktigt bra.

Upplevde däcken som mycket tysta de första 500milen men har blivit mer och mer bullriga i takt med slitaget. Nu är de alltså helt slut, de håller inte särkilt länge (ca 1500mil på drivhjulen) på en motorstark bil och jag kör ändå som "folk". Michelin PS2orna på BMWn har rullat samma sträcka och de har ca 80% kvar...

Andra nackdelen är att de har relativt högt rullmotstånd, de märks tydligt vid pumpen när sommardäcken är på.

Jag hade nog med facit i hand lagt till 100kr/däck och köpt Michelin PS2 istället, de har bättre rullmotstånd och är tystare och ger i princip samma prestanda på vått/torrt.
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Jag har hört på flera håll nu att UHP-Continental däcken har kortare livslängd än motvarande konkurrenter.
Nu har inte jag kört mer än 1000mil med mina men jag har inte märkt något nämnvärt slitage även om jag bränner på ibland.

Kan tipsa om Goodyear Eagle F1 Asymmetric också. Det hade jag på min förra bil (E34 525) i storlek 225/45R17 och dom däcken var jag jäkligt nöjd med.
Helt fantastiskt grepp på torr asfalt, höll emot 45min snabb körning på Knutstorp utan att gny trots tung bil.
Riktigt bra i regn också, dock inte lika vassa som Conti sport contact 3.
Jag upplevde det som att dom slits långsamt också.
Klart värt att kolla på=)
th
15
thule
325i Touring-06
Tack för era svar. det blev Continental sportcontact 3, beställde idag av nordendäck pris 5880kr lev tid 4-6 dagar. riktigt bra pris tycker jag.

heja våren!

sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Härligt! Hoppas du blir nöjd=) Det blir du säkert, och priset var helt ok tycker jag.
En annan sak jag upptäckte när jag hade lagt mina däck på fälgarna och skulle balansera var att det inte behövdes så mycket vikter.
Verkar som att det är bra balans i däcken redan från början. Alltid positivt=)

Som sagt: Heja Våren!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.