|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Halloj Har ett litet störande problem med högtalarna i mitt Harman Kardonsystem på min 330ci -03 Det är nämnligen så att det finns ett litet konstant brus i högtalarna som man hör när volymen är på minimum. Är det någon annan förutom jag som upplever samma sak, och vad kan det bero på? Mvh Sigge | |
| Använder du org. spelare? | |
| japp, det är original stereon. | |
| Ingen som har något förslag? | |
|
Hittade denna tråden så jag lyfter den igen. Jag har också samma problem i min M3 med H/K. Ett kostant brus som ligger på oavsett om stereon är av eller på eller vilken volym man spelar på. Det känns som om det är något med slutsteget? Spelar ingen roll om knappen med högtalaren på (framför växelspaken) är på eller avslagen. Samma brus ligger på ändå. Väldigt störande... Har sett att det finns många trådar om liknande/samma problem. Någon som hittat en lösning? |
|
| Japp, det är precis så jag upplever det. Som sagt spelar ingen roll om man stänger av stereon på knappen, bruset ligger kvar ändå. | |
|
Jag har exakt samma sak i min bil. Jag trodde också att det var slutsteget så jag drog en chansning och köpte ett nytt. Fortfarande lika tyvärr. |
|
| Jag har även haft in min bil för felsökning på en bmw verkstad som felsökte och inte hittade på någonting, de lade som förslag att man skulle byta ut huvudenheten i bilen men det är en väldigt dyr chansning. | |
| Det kan jag mycket väl tänka mig... Det är ju inte hela världen, men väldigt störande :/ | |
|
Måsste bara säga att fan va skönt att jag inte är ensam med det här problemet med stereon. Jag funderar lite på hur vi ska kunna hitta på vart problemet sitter. Har ni rivit bort stereon? t.ex. kopplat bort radio modulen för att testa om det är där det sitter osv? Vilken sorts felsökning har ni gjort? |
|
|
Jag har inte gjort någon felsökning alls ännu. Har dock sökt runt på olika forum, men bara kunnat konstatera att det verkar vara ett vanligt problem... Inte hittat några lösningar. Ja att det skulle vara slutsteget då, men det verkar vi kunna utesluta! Jag har precis inhandlat min M3 så jag har inte hunnit titta så mycket på det. Men en sak som slår mig är att volymen är väldigt "känslig". Alltså ett "klick" på volymen från tyst ger en stor volymökning. Likadant hos er? Finns det någon skruv för att ställa känsligheten på slutsteget? Det finns ju sådana funktioner på andra slutsteg. Jag har inte tittat på steget alls, så jag vet inte hur det ser ut... Men jag irriterar mig mycket på susandet... Bara vetskapen om att det finns där gör mig tokig, även om jag spelar så pass att det inte hörs längre... Sedan är ju inte klassen på BMW:s anläggningar sådär vidare från början... Men det finns det ju helt andra trådar för att diskutera! |
|
|
Fredde, Exakt samma sak känner jag, jag hör det inte när jag spelar normalt men jag vet att det är där så det är irriterande som fan.. Jag upplever också att det är rätt stort hack från ljudlöst till ljud vet dock inte om det är normalt på e46 eller bara för oss. Nu till en sak till jag har märkt som kanske hänger ihop men jag vet inte, men som jag har MK4 och GPS då kan man i menyn ställa in volymen på tanten som pratar under guidning. Det volym reglaget verkar inte göra någonting för mig för hon pratar lika högt hur jag än har detta. Jag har som sagt bytt slutsteget men såg faktiskt inget yttre reglage alls på det. Funderar på att plocka bort inredningen i bagagen nu till helgen igen och plocka bort del för del i stereo anläggningen för att se om bruset förvinner, jag har fått för mig att det kan sitta i radio modulen, eller gps enheten pga att det är kvar även fast man stänger av stereon. |
|
|
Jag är rädd för att jag inte heller kan tillföra någon ytterligare information. Har inte felsökt något på grund av att jag inte har en aning om i vilken ände man ska börja. Men även jag har navigation i bilen, och har funderat i dom banorna som du headmaster, att det kan vara antingen navin eller radiomodulen, eftersom det inte spelar någon roll om man stänger av stereon. Angående ljudvolymen så är det bara när jag använder volymkinapparna på ratten som det blir stora ljudjusteringar mellan varje steg. Använder jag mig däremot av ratten på stereon så går det att reglera ljudvolymen betydligt bättre. Och som ni säger så är detta otroligt irriterande, även om det inte hörs när man kör i högre hastigheter eller höjer volymen på stereon tillräckligt, så är bara vetskapen om att det finns där väldigt störande! Återkom när du skruvat lite Headmaster! |
|
|
Volymen i naviinställningen har ingen funktion för mig heller! Alltid samma konstanta ljudnivå (lite irriterande högt). Testade att uppgradera mjukvaran i navin till senaste versionen, men det gjorde ingen skilnad heller... Börjar med tro att det kan vara något i navienheten, möjligen radiomodulen. Eftersom bruset ligger oavsett om stereon är på eller inte. Borde inte vara slutsteget då eftersom det bör vara av då? Eller används slutsteget även av navifunktionerna!? Jag ska börja riva lite i skuffen när jag har tid. Kan det vara något problem med dålig jord eller något? Men då brukar det ju mera vara störningar av olika slag, inte en konstant brusmatta som det är nu, oavsett varvtal på motorn. Det finns ju tom där när motorn inte är igång, så jordfel tror jag inte på... |
|
|
Nu är det total isär plockat i skuffen och jag har tagit bort del för del för att lyssna om det slutar. Det slutar brusa när man kör utan Bordmonitor-Radio modulen. Men då fungerar ju som sagt ingenting.... Just nu letar jag en beggad sådan men har väldigt svårt att hitta på en på någon skrot. Min Bordmonitor heter "BMW PROFESSIONAL BM 54" med reservdelsnummer "6512 6976964" Om ni kollar på era. Är det samma modell? Enligt Realoem så verkar det stämma att det skall vara den. |
|
| Okej, kanske vi är något på spåren? Jag ska försöka hinna med i veckan att tyda ut vad jag har för modul. | |
| Har ni kommit fram till något nytt? | |
|
Jag har inte hunnit med att undersöka något. Det får bli ett vinterprojekt för mig då bilen kommer att vara avställd i vinterförvar. Länk finns nya moduler på ebay men det är ju en slant att lägga ut bara för att testa, det är ju inte säkert att det är denna modulen. Som sagt det får bli ett vinterprojekt och jag har en kollega som är bra på elektronik och kretsar av allehanda slag så han kan kanske felsöka i enheterna för att se vad vi kan hitta. |
|
|
Såg en sak på Realoem nu som jag börjar fundera över. På Boardmonitorn, så sitter det en säkring, jag kom på nu när jag rev isär allting i min skuff så kontrollerade jag aldrig den. Kan det vara så enkelt att den har gått? eller skulle det vara tyst då? |
|
| nu börjar jag tappa tålamodet på min bil och bruset. Det finns radiomoduler till salu för ca 3,5k på ebay någon som vill gå med och köpa hem en så ser vi om det är där problemet sitter? | |
|
Jag testade att koppla upp min PC med BMW-INPA interface och program. När jag gick in i Radiomodulen och stökade runt lite så tystnade bruset! Men det låg inga felmeddelanden eller något sådant i modulen. Trodde att jag hade löst det hela och bruset var borta denna kvällen, men nästa gång jag startat bilen så var bruset tillbaka igen... Ska försöka få igång min DIS-GT1 interface för att se om detta kan ge några lösningar... Men förmodligen är det något i radiomodulen verkar det som. Tur att M3:an låter så gott när man varvar på lite så man slipper lyssna på bruset hela tiden! "Det är viktigt att lära sig av andras misstag! Man hinner inte göra alla själv..." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.