|
|
|
|---|---|
|
Hej. Bytte hjul från dubbdäck till bättre beg sommardäck igår på vår 325. Låste upp kofferten för att ta fram domkraften och hjulnyckeln och stängde kofferten igen. Bilen alltså låst och larmad. I med domkraften vänster fram och började veva 2-3 varv så bilen höjdes ett par centimeter men däcken hade inte släppt marken för jag skulle lossa bultarna först. Då började den larma! Mao så visste jag inte att det var rörelsevakt i larmet. Bör betyda att vill någon stjäla hjulen så tjuter larmet och skall aven tjuta om den bogseras bort! BRA!! Byta upp sig? Till vad då? | |
|
om du läser igenom din manuall så kommer du att kunna läsa om denna funktion. det är inte ett rörelselarm utan ett lutningslarm. det går alltså inte om någon rör den eller gungar på den. men om den lutar mer än ett visst antal grader då går larmet. av just den anledning att man inte ska kunna stjäla fälgarna. det har utlösts för mig vid kraftig sjögång när jag åkt med visingsöfärjan. du har dock möjligheten att inaktivera funktionen om du håller inne låsknappen några sekunder vid larmning. |
|
|
Man får nog kalla funktionen för rörelselarm. Om det bara vore avvikelse i bilens lutning så skulle man inte kunna parkera/larma bilen på lutande väg eller garageuppfart osv. Däremot reagerar larmsensorn för rörelser/avvikelse från det läge som bilen har vid larmat läge när man ändrar detta osv. Man har ändrat och trimmat funktionerna genom åren för att undvika falsklarm men vid färjetransport osv så kan det vara lämpligt att inaktivera funktionen tillfälligt. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.