|
|
|
|---|---|
| Av nån anledning så har förra ägaren kopplat ur givaren som sitter i kylaren för att styra el fläkten och kopplat den på en manuell brytare inne i bilen. Vill inte ha de så och tänkte göra om så det blir rätt. Har kopplat tillbaka som det ska vara men fläkten startar inte, har köpt ny givare men fläkten är fortfarande död (antagligen därför dom har kopplat om det en gång i tiden) Så nu tänkte jag dra ny el till fläkten från givaren. Men givaren har 3 st anslutningar, hur fanken ska jag koppla in dom, vad ska gå vart? Hade det funnits bara 2st anslutningar så hade jag fixat det själv, men nu måste jag vända mig till er proffs och få hjälp:-) Nån som har nått tips? | |
|
Kolla elschemat för den aktuella bilmodellen, för äldre bmw (E32, E34 bland annat) finns det tex på www.e38.org Sedan är väl den elektriska fläkten sådan att den främst aktiveras när AC:n jobbar? //Magnus |
|
| Grejen är att dom har tagit på visko fläkten så blen har bara el fläkt numera, vill inte riskrera att glömma att sätta på den, därför vill jag koppla in den som den ska vara....om det går? Annars får jag väll bygga en egen givare från kylar slangen. | |
|
Givaren på kylaren är väl till för att styra kondensorfläkten när ac´n är påslagen. Elfläkten som sitter nu är den på insidan av motorrummet dvs ersätter viskofläkten ? |
|
| Fläkten sitter framför kylaren. alltså inte i motor utr. Och om det är kondensatorfläkten eller en annan fläkt dom har satt dit vet jag inte. Men den funkar iaf, bilen lhar inte kokat trots att den stått på tomgång länge. Men vill inte styra fläkten manuellt, vore trist om an glömde att sätta på den en vacker dag:-) | |
|
Varför inte bara fixa original viskofläkten igen så är ju saken löst? //Magnus |
|
| Ja har du nån liggande jag kan få så? :-) | |
|
Fläkten framför kylaren är till kondensorn och går bara när ac`n är igång så det är nog därför dom har dragit om kablarna till den för att inte behöva byta viscokopplingen. |
|
| Ok..så det går inte andvända givaren på kylaren till att styra den fläkten? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.