AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.011

Ska man lita på dom man köper bil av?

Köpte min 740ia -92 för snart 2,5 månader sedan.

Han jag köpte bilen av lovade dyrt och heligt att oljepumpsbultarna var kontrollerade, och han hade även haft på lite gänglåsning så dem inte skulle lossna.

Han var övertygande då han berättade hur den satt fast osv och att han visste det var ett vanligt problem.

MEN jag tycker jag har hört något knepigt ljud från botten av motorn ända sedan jag köpte den. tänkte att den har ju stått länge så kanske det ordnar sig med några oljebyten och körning.

Det ljudet försvann ju dock inte så jag beställde en trågpackning då det inte såg ut som någon hade haft bort den på länge då jag kikade under bilen.

Tog ner tråget, som hade en väldigt gammal väldigt torr kork packning monterad, slängde ett öga på kedjan till pumpen som säkert spelade med 2cm!!?

Samt att alla bultar satt löst, inte ett spår av locktite heller för den delen.

Tycker det är mer eller mindre samma visa varje gång man köper bil, man blir lovad guld och gröna skogar och alltid besviken.

Skönt nu iallafall att ljudet är borta och jag slipper oroa mig för det.

Fler som har samma erfarenheter?
Visa användare
105
Martin 740iA
850 iA -92 Diamantsvart
Grattis till bilköpet :) Skönt att det inte hann att bli dyrt.
För att svara på din fråga..... säger bara MOTUS Bil i Halmstad. Vet inte om firman fortfarande finns, det är nog ca 4-5 ÅR sedan jag gjorde affär med dem. ABSOLUT inget jag kan rekommendera, i princip allt säljaren sa var lögn. Jag brukar ta för vana att alltid nollställa begagnade bilar jag köper, visst ibland är det säkert dubbeljobb, men man slipper lite alldeles för mycket på någon annans ord.

Lycka till med bilen, hoppas det blir många problemfria mil.

Njut av livet :)
Martin Rydell
Vissa har ingen stolthet i det de lämnar ifrån sig. Tyvärr och många bilhandlare ljuger om det mesta nuförtiden.
Tråkigt men sant. Man får kolla det mesta själv.
Njut av din bil VH M
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Jag har fortfarande inte hittat något fel på min, förutom att du körde ifrån mig ;)
-P
544
-Per-
M5 (03.01)
De gamla talessätten "själv är bäste dräng" och "ska man ha något gjort får man göra det själv" gäller fortfarande. Naturligtvis är det illa att säljaren ljuger dig rakt upp i ansiktet, speciellt med en så detaljerad beskrivning. En åtgärd som att dra åt bultar kan man ju inte bekräfta med kvitto eller liknande heller, man har bara valet att lita på någons ord eller kontrollera själv för att veta säkert.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ring upp honom och tala om att han ljugit dig rakt upp i ansiktet och det var nära att gå år h-vete så att han får skämmas rejält.
Inte för att det hjälper dig momentant, men kanske det för mänskligheten någon promilles grad i ärlighetens riktning om vi har tur...
F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Jag har en kompis som är bilsäljare och han har stående order att uppdatera sig på tekniska problem och lösningarna till dem.
Han spenderar mycket tid med att leta genom forum som det här för att veta vad han ska säga om han får en fråga av en kund.

Så där har du nog svaret varför han var så detaljerad i sin beskrivning, fixen finns väl beskriven med bilder och allt bland meckartipsen här på sidan.
Tycker det är synd att man ska fulsälja, men det är väl bara att ta för givet att folk ljuger då dom kan få pengar för det.

Det är ju som nämt ovan på 2 vis att alla mektips är så detaljerade på den här sidan, men man kan ju inte direkt ta bort dom bara för att folk missbrukar på ett tråkigt vis.

Näe det är bara att ta det som det är, inte lite på någon som man inte känner.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, börjar en bilförsäljare tala ingående teknik på detaljnivå är det nåt som inte stämmer ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.