AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.134

Nya motorproblem M5 e39

Hej!
Nu har jag nya problem med motorn... Suck!! Ni som följt tråden med mitt höga CO Länk vet vad som gjordes då. Men jag drar en kortis om det.

Hade högt CO och bytte:
Tändstift
Lmm´er
Luftfilter
Olja och filter

Felet satt i magnetventilerna till Vanos, när väl dessa var omlödda gick bilen som en klippa. Var inne på bilprovningn, avgasvärden var nu kanon!

Men i förrgår hände något.
Jag stannar för att tanka efter några mils körning. När jag då står på tomgång så gasar bilen till en gång upp till ca 1200 varv (av sig själv) för att sedan ligga stabilt på tomgång. Sen åker jag hem och parkerar och ska ta bilen efter ca 20 minuter. Då går den knappt på tomgång, om jag släpper gasen dör den. Efter lite dubbeltrampning kommer jag iväg. Efter att jag kört några minuter så fungerar tomgången igen.

Allt lirar alltså kanon när man tar bilen kall, eller om man stannar en kort stund ca 5 min. Men om jag låter bilen stå och svalna lite till (20- 40min) så vill den bara dö på tomgång.

Felkoder första gången detta hände:
System too lean bank 1 (för lite bränsle)
Miss fire cyl 5 bank 1
Fuel cut off cyl 5

Felkoder andra gången detta hände:
System too lean bank 1

Felkoder tredje gången:
System too lean bank 1
System too rich bank 1

Felkoder fjärde gången
System too lean bank 1
System too rich bank 1

Någon som har tips eller vart med om det själv?

/Jocke
Att felkoderna visar "lean" ena gången och "rich" nästa gång har nog att göra med självavstängningen av soppan vid tändfel på 5:ans cylinder.

Visst hade du flyttat/skiftat tändspolen? Den visar fortfarande tändmissar på 5:ans spole, därav min fråga.

Som jag ser det så kan felen vara följande:

* Tändspole, intermittent fel.
* Kamlägesgivare, intermittent fel
* Främre lambdasond , mindre troligt

Har du eller förra ägaren motortvättat nyligen? blir lätt överslag och fel på tändspolar då.
Det kan ju vara en lödning som släpp också givetvis.
Tjenare Lelle:o)

Jag skiftade aldrig spolen... Men missfire har endast visats en (1) gång. Nu visar den bara två koder efter varje gång problemet uppstått.

System too lean bank 1 och system too rich bank 1.

Jag rev styrningen till vanos bank 1 i veckan! Lödningarna där var kanon!

Jag ska ut nu och kolla felkoderna igen, har just vart ut och varmkört. Den ska bara få stå en halvtimme för en uppstart och felkodsavläsning. Jag lägger över spole 5 på bank 2 samtidigt.

Hur mycket arbete är det att plocka bort hela manifoldet? Tänkte om det kanske är en vakumläcka under insuget!? Det ligger ju en del slangar under insuget som är svåra att komma åt med insuget på!

Funderar även på om jag ska skifta lamdasonderna. Om det är där felet ligger så borde jag ju i så fall få problem på bank 2 istället...

Glömde en sak:
Ingen motortvätt gjord på många år..... Det syns om man säger så;o)
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Det kan inte vara så enkelt som en kärvande "tomgångsmotor" ? Detalj 1 på bifoade länk: Länk När den kärvade på min 540 vandrade tomgången mellan tjuvstopp & 1000-1200 varv. Enkel att rengöra själv.

/Stefan
Inga uppdateringar?
Hallå!
Här kommer en uppdatering och lite funderingar!

Jag har plockat ner hela insuget och kollat samtliga vakumslangar, röranslutningar, dragit alla slangklämmor smort alla länkage, gjort ren tomgångsmotorn samt rengjort hälften av vevhusventilationen (den övre delen)

Plockat ihop och provkört. Nu är den inte alls lika dum på tomgång efter att den stått och svalnat lite. Den är fortfarande lite orolig några sekunder om man återstartar efter ca 30 min, men dör inte helt... Konstigt. Och det går över på ca 10sek, sen är allt normalt.

Har inte hunnit testa ordentligt ännu och inte kollat några felkoder... För få timmar på dygnet;o)

Ska hämta o-ringar och packningar till Vanos samt nya slangar till vevhusventilationen på torsdag.

Förövrigt så går bilen som ett skott.

En fundering jag hade var om det skulle kunna vara tempgivaren som spökar och talar om fel temp till datorn, vilket kanske gör att den tror motorn är svalare/varmare och i sin tur ger fel bränslemängd. Fast då borde man ju kanske alltid ha problem. Jag har ju trots allt bara problem i 10 sek vid start efter att tempen sjunkit från kl 12 till kl 10.

Sen funderade jag på om den kan hänga ihop med alla nya komponenter och datorns adaptering. Hade inte kört så många mil (ca 10mil) innan den började strula. Dessa 10 mil kördes i fint och torrt väder. Den dagen det började strula så var det lågtryck med dimma till tusen på morgonen jag körde, senare på dagen började det regna och samma dag på eftermiddagen hände det med tomgången. Kanske därför den var lite bättre igår när det blev torrt och soligt!? Bara en fundering....

/Jocke

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.