|
|
|
|---|---|
|
Hej min bror köpte sig en Bmw 528 e39 -96 idag, bilen är i kanon fint skick och allting fungerar som det ska men det tickar/knackar ifrån motorn vilket det inte gjorde när de var och köpte bilen. Men nu låter det betydligt mer, låter inte alls bra enligt mig. Men vad kan det vara för något som låter tro? kamkedjan? vanos? ventilknack? lager? är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få och alla tips är välkommna. Här nedanför kan ni se på ett klipp som jag spelade in med min mobil. Bilen har förövrigt gått 20.000mil Länk | |
| Låter som en ventil/tryckare som knackar, vilket burkar tysnta några sekunder efter start. Om inte olja/filter bytts ut så kan det ju vara en idé att byta så att allt är fräsht. | |
|
Skit/ avlagringar vid ngn lyftare(de är hydraliska) kan förklara ticket. En sån här Länk eller köp en flaska Omega 907 Länk på mekonemen och häll i samt gör ett olje/filterbyte direkt efter. Mvh Asken |
|
|
Japp, en ventil som låter riktigt illa. Inte ofta man hör ett sånt högt tick från M52 desto vanligare vad det på E28-tiden och då var det alltid kamaxeln som gått ner sig. Testa att byta olja och filter, kör med biltema så blir det inte så dyrt försök. Annars är det nog en lyftare som gett upp den fylls inte med olja och därmed ett stort spel mellan axel och ventil. Lite trixigt att byta med inte omöjligt. Om du ska ha bilen kvar några år är det lika bra att byta alla på resp. kam. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.