|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej köpte begagnade 135m sport fälgar orginal med 225/40/18 fram och 255/35/18 däck bak. Däcken som sitter på är Michelin Pilot Sport och v mönstrat fram och "vanligt" mönster bak, bakdäcken är även märkta med XL. Nu till poblemet, framdäcken bullrar som satan överröstar stereon till och med. Är det för att det är v mönster? Misstänker att jag kanske fått RFT däck,ska det stå RFT på Michelin däcken då? Mina vinterdäck är BMW orginal 17" med 225 däck. Servot var fjäderlätt med vinter däck, men nu har den blivit betydligt trögare, är det så stor skillnad mellan 17" och 18"? Tacksam för svar. | |
| Kolla att du inte har onödigt högt lufttryck i framhjulen, det ökar bullret. Annars så är det ju generellt så att det är sämre komfort ju bredare däck och lägre profil.... | |
| Vad för däcktryck ska man ha? Har en däcktrycksmätare så det kan jag kolla. | |
| Kolla på B-stolpen vid dörrlåsmekanismen eller i instruktionsboken, där står det vad som är rekommenderat däckstryck. | |
|
Det är till 99% klackar,ojämnheter på dina framdäck (känn med handen på insidan av framdäcken) e dom vågiga så har du problemet där. Enda lösningen: byt däck. |
|
|
Antagligen så har du det gamla pilot sport primacy fram, (vilket inte är v- mönstrat) men som brukar låta mkt när det blir slitet. Michelins rof-däck är märkta ZP |
|
| jag har fått för mig att V mönster bullrar mer än vanligt?, | |
|
3 kg brukar vara bra på den bredd och profil. har du för lite bränner du upp däcken i mitten Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| För lite luft sliter mer på kanterna på slitbanan och för mycket luft sliter mer på mitten! | |
Conan999 |
V mönster är helt värdelöst, bullrar som tusan Conan999 |
|
"För lite luft sliter mer på kanterna på slitbanan och för mycket luft sliter mer på mitten!" Så var det förr men nu har de moderna däcken mycket hårdare och kraftigare skuldror. Det är tvärtom enl. gummigubbar! Byta upp sig? Till vad då? |
|
| Jag kollade däcktrycket och det var 2,6bar fram, BMW rekomederar 2,1 - 2,5 om den ska vara fulllastad. | |
|
Jag har 2.3 fram och 2.4 bak på 325. Både med 16 resp 17". Verkar vara en bra medelväg. Vid högre farter - autobahn - kan man lägga i lite mer. På 330 har vi 2.5 fram och 2.7 bak men det är 18". Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Det är för du har breda däck som trycket skall vara högre. I och med de är breda och för lite luft, så blir de så kallat sladdriga i mitten och gummit blir för varmt, det är därför som de slits på mitten vid för lågt luft tryck. 2,2 och 2,5 är på så kallade ballong däck. Som ex 195/65 * 16. 3,0 är att rekomendera som även Karlhilding skrev. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
när det diskuteras däcktryck så har jag en fråga. köpte nya framdäck 225/50/16 och hade i 2.5 bak och 2.3 nånting fram. alla 4 är mer slitna i mitten. ska jag öka på trycket då för att "jämna ut" slitaget då eller? har just nu 2.2 runt om, så jag vill inte blankslita dem i mitten direkt. kan annars säga att den upplevs gå tystare med lite mindre luft i däcken. BMW ownz |
|
|
Frrla: Rekomenderar 2,8 kilo runt om. 2,8 pga du har 50 profil. 3,0 eller mer är för 35-40 profil. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
okej. ska då pumpa i de senare ikväll. visste inte om att däcken sliter mer i mitten när trycket är lägre. trodde de var tvärt om som förr i tiden ;) BMW ownz |
|
|
andreas.a: 2,1-2,5 var väl inte för de dimensioner du har på nu? Det står väl också på etiketten på stolpen? Om jag inte missminner mig så står det 2,4 för 225/40-18 fram och 2,8 för 255/35-18 bak. Jag har kört med det i mina Michelin Pilot Sport PS2 i två säsonger och slitaget är helt perfekt jämt. |
|
|
Det står 2,1-2,5 fram, för den dimensionen. Adelson har du "v"mönster eller vanligt mönster på dina PS2? |
|
| Det finns väl inga PS2 med v-mönster? Det är nog så att är det v-mönster så är det gamla pilot sport och är det vanligt mönster så är det PS2. | |
|
Har sk V-Mönster på mina Sommardäck (225/45-17") och dom har fått sk Klack-Bildning,dvs mönstret reser sej mot rullriktningen och om man känner med handen mot rullriktningen så är mönstert högre än med rullriktningen. Tydligen ett vanligt fenomen som någon tidigare beskrivit här i tråden. Detta är otroligt störande och jag befarade fel på hjul-lagren etc så jag lånade en omg däck av en kompis och resultatet blev att ljudet försvann lyckligtvis :) Så nu får man antigen byta till ett annat mönster eller lida med ljudet över sommarsäsongen,känns surt annars att byta när jag har 6mm kvar på samtliga däck !! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.