AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
8.128

start/stop och växelindikator

jo
4
johmik
118d 5-dörrars -10
Hej,

Undrar om start/stop funktionen inte ska fungera nu när det har varit mellan 5-10 plusgrader ute i över en vecka? Växelindikatorn verkar inte fungera heller. "Pilarna" finns, växelindikatorn är aktiverad, men den säger aldrig till att jag ska växla upp eller ner (fast jag vet att fel växel är i). Någon som vet vad som är fel? Vill helst undvika att det är ett enkelt knapptryck som åtgärdar det hela när jag anmäler felet till BMW...

Ghost Rider
start/stopp funktionen funkar inte under 5 grader men varför växel indikatorn inte funkar vet nog bara en bmw verkstad far förbi och fråga

Christer Andreasson
BMW 123D Coupe

co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Under 3grader är det va? Så de borde funka om det nu varit mellan 5 o 10 grader! Växelidikatorn går väl(?) Inte att stänga av men därimot går start o stopp att stänga av, kontrolera Att den står i rätt läge:)
Ghost Rider
min funkar inte under 5 grader iallfall kanske är olika på modeller

Christer Andreasson
BMW 123D Coupe

jo
4
johmik
118d 5-dörrars -10
start/stop funktionen är inte avaktiverad. den har inte fungerat en enda gång sedan jag hämtade ut den i början av året, trots att jag kört flera långsträckor och inte haft igång AC. man tänker ju att den normalt ska fungera ifall det är 10 plusgrader ute.

det går att avaktivera växelindikatorn genom att trycka på BC-knappen i tre sekunder.

jag får väl svänga förbi verkstaden. har redan fått lämna in den en gång då gul motorlampa tändes efter en vecka...

Växelindikatorn går att stänga av med ett långt tryck på bc knappen när den står på tomma fältet.. om jag minns rätt. Att s/s inte funkar kan bl.a. bero på en dålig batteri eller en av en massa andra villkor som behöver uppfyllas. Den ska normalt fungera över 3grader om du inte stänger av den aktivt vid varje stop. Så anmäl felet, nåt står inte helt rätt till...
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Okej då har jag lärt mig något nytt idag oxå!=)
Rättelse. Det ska stå: ...om du inte stänger av den
aktivt vid varje PÅBÖRJAD RESA
Ni
14
NikHall
120d M-sport -08
330dT M-sport -10
Onehp - jag har samma problem med min 120d. Ingen växlingsindikator syns i instrumentet. S-S fungerar inte...

Har provat att nollställa via BC-knappen men tusan vet vad som spökar.

Det är +10 grader, friskt batteri und so weiter....

Någon som har ett tips att ge avseende lösning på detta??

Står det inte nånstans i manualen som förklarar vilka villkor som ska vara uppfyllda ska S/S fungera? Börja med att beta av den listan... Om du känner nån som har BMW DIS eller diagnoskabel kan man kolla felkoder själv. Annars är det verkstan som gäller.
Ni
14
NikHall
120d M-sport -08
330dT M-sport -10
Jag har betat av listan så där finns inget mer att göra...

"Nollställde" dock via BC-knappen och till min glädje kom växelindikatorn upp!

Tyvärr "lyser" Start-Stopp fortfarande med sin frånvaro. Jag får inget felmeddelande och knappen för att deaktivera S/S är givetvis inte intryckt...

Börjar bli lite lätt irriterad...

Co
103
Cod
Saab 9-3 Aero -99
Du har inte råkat komma åt knappen som sitter under klimatkontrollen, där vid stolsvärmen. Man kan koppla ur den nämligen!?
ar
457
argungu
118i -20
Läs noggrannare Cod! :-)

/Erik
Vad händer om man trycker och håller inne auto start/stopp knappen i ett par sekunder?
jo
4
johmik
118d 5-dörrars -10
nikhall - du nämnde att du hade nollställt växelindikatorn i ditt första inlägg men att det ändå inte fungerade. sedan skriver du att du nollställer igen och det fungerar, vad var skillnaden?
Ni
14
NikHall
120d M-sport -08
330dT M-sport -10
johmik - jag kanske var otydlig... Det visar sig att man skall nollställa när endast tändningen är påslagen (jag provade först när motorn var igång). Då fungerade det fint att få fram växelindikatorn i displayen. Däremd fungerar detta som det skall.

Men mitt dilemma är fortfarande att själva start/stopp-funktionen inte aktiveras. Jag har provat att deaktivera S/S via knappen under klimatanläggningen och sedan aktiverat på nytt. Ingen förändring.

Har noggrant gått igenom de olika parametrar som kan påverka S/S, bl.a. utetemperaturen, batteriet bla bla bla....

Det intressanta (?) är att jag inte fått upp något felmeddelande om att S/S ej skulle fungera. Så något annat är orsaken....

Vill dock ej lämna in bilen till BMW-verkstaden just nu utan först försöka få ordning på problemet själv INNAN jag bokar tid för felsökning :-(

jo
4
johmik
118d 5-dörrars -10
bilen har nu varit på verkstad och efter många om och men är nu felen åtgärdade. det visade sig att bilen var felkodad.. efter omkodningen fungerar både start och stop och växelindikatorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.