AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.615

Vad är en äkta M bil?

sl
370
sleeperix
E34 M5 -93
E36 328 -96
Som rubriken säger, vad är en äkta M bil? Vad är det som gör att en bil är en M bil? är det för att den har ett M på karossen, för att den har en M motor eller för att den är byggd i Garching? Själv är jag lite kluven lutar åt byggd i Garching för då är det ju M hela vägen så att säga (men jag är ju partisk) , men även att det skulle räcka med att ha en M motor. Däremot kommer jag aldrig att anse att en standard BMW med M paket är en M bil. Om vi går på byggd i Garching så innebär det ju att inga bilar efter E34 (M5 o M540i)är riktiga M bilar utom individual byggda. Nå vad säger ni? ;-)
Mja...För min egen del är 540iM absolut ingen M. M för mig betyder: motorn finns enkom i just den modellen i den berörda modellserien, unik drivlina som bara finns i just den modellen, osv...Dvs att bilen inte är ett "hopplock" av godisbitar som råkade finnas på hyllan:). Så med mina ögon sett så är följande "äkta" M-bilar: M1,M5 E28,M5 E34, M5 E39, M5 E60/E61, M3 E30, M3 E36, M3 E46, M3 E90/E92, E31 850CSi, Z3 M, Z4 M... X6 M samt X5 M är gränsfall då de har en "hottad" 550i motor, samma sak lär gälla M5 F10. Dessutom anser jag en "äkta" M bör ha sugmotor...
Alla bilar som BMW officiellt har döpt till M på nåt sätt är riktiga M-bilar enligt mig.
Visa användare
61
UB525
BMW 520d F10 Xdrive -16
BMW 320d E91 -07
BMW 320 iA E30 cab -92
Borgward Isabella -58
Jag tror ingen anser att bara M-paket kvalivicerar till M-bil, de är i en klass för sig. Däremot så är ju M-utrústade "standardvagnar" oxå i en klass för sig. Olika divisioner sålunda.
Om man tycker motorn avgör är Z8 en M-bil medan M535i E12 inte är det. Nej så enkelt är det inte... X5/X6M är INTE en M-bil, det är ju bara att fila lite på en X5/X6 50i så har man en likadan.

Och som vanligt tar jag upp Alpina B6 3,5S E30 är det en fd M-bil? Eller är den fortfarande en M-bil?

Ja kul är det att diskutera/fundera.

Stephan
Ja Z8 är gränsfall då den bara fanns med ett motoralternativ...Hade det däremot funnits en snik-variant så kunde man kunna döpa den "större" till Z8 M, då med en unik motor i den modellserien. även om den "lånats" från M5...
Buspelle
De bilar som av BMW klassificerats som M-bilar torde också definieras som M-bilar i ordets verkliga bemärkelse. Det betyder att M1, M3, M5 et c av olika årgångar är "riktiga" M-bilar och där ingår självklart de senaste X5M och X6M oavsett vad man tycker om hur dessa är byggda. Bilar med M-paket i alla dess former är självklart inga M-bilar.
Buspelle
....och Z8 är följaktligen inte någon M-bil - oaktat att det sitter en motor från M5 i den - eftersom BMW inte klassificerat den som M-bil.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
JAdu, helt klart är helheten av bilen som avgör om det är en M. Där BMW M GmbH har varit med och utvecklat då kallas ju bilen också M, inkl X5 och X6M. Däremot håller jag med att Z8 inte är en M bil för dess chassie mm har inte M GmbH i Garching utvecklat, mig veterligt byggdes den i Dingolfing.
Mvh
Asken
Asken; Så här står det om tillverkningen av Z8, "pilot-plant area" pratar dem om Garching? Eller vad annars?

Building the Z8 in Germany is as unique a process as is the car itself. Z8 bodies are constructed and painted at BMW’s Dingolfing plant, approximately 60 miles northeast of Munich; the front and rear bumpers are manufactured at the nearby Landshut facility. Completed bodies are then shipped to the former pilot-plant area of the company’s Munich factory for final assembly. There, a small team of highly skilled craftspeople largely hand-build Z8s in 31 assembly steps. The complete construction and finishing process takes about 10 times as long as that for a 3 Series sedan.

Länk till hela artikeln... Länk

Stephan
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Stephan735i: Tack för en intressant länk.

I den texten du kopierar anges först kontruktion och målning i Dingolfing, fram och bakstötfångare tillverkades i Landshut(nästgårds till Dingolfing). kompletta karosser skeppades sen till det f.d. testfabriksområdet inom Munchenfabriken. (Hade den varit monterad på M GmbHs fabrik i Garching hade de väl angett det? Trots att de andra fabrikerna ligger ett antal mil ifrån anges de separat, Garching har också en sträcka ifrån själva Munchen.). I Munchenfabriken byggs(byggdes?) just förseriebilar innan de satte igång serietillverkning av modellerna. När vi besökte fabriken i höstas fanns just där områden för förseriebilar bl a.

Eller kan man tolka texten annorlunda?

MVh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
I slutet på texten i länken står det:

Z8 owners are offered the opportunity to take delivery of their roadster at BMW headquarters in Munich, Germany, where they may even watch the final assembly of their roadster. Munich delivery also includes a tour of the Z8 assembly area, and an optional European tour is offered.

Högkvarteret ligger i Munchen, likaså en av BMWs fabriker(den ligger nästan inne i staden). Där kan de få övervaka slutliga sammansättningen eller vad det står.

MVh
Asken
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Så, kan man säga att BMWMRegistry.com har träffat någorlunda rätt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.