AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.456

e30 325 skakar på tomgång "missar"

hejsan alla glada. tänkte höra med er om det är någon som vet varför min stackars bil skakar så dant på tomgång , motorn liksom rystar till o från, men lägger man på gas så låter det iallafall som den går på alla. men tomgången som sagt känns det som om den missar lite då o då. och varvar man o släpper gas så så går bilen ner riktigt fort till under tomgång o sen jobbbar den sig upp till tomgång igen. åker man på säg 50 sträcka på 3an o gasar lite sen släpper så är det som att ställa sig på bromsen :P

har bytt stift utan framgång , bytt lmm( ingen skillnad ) ,prövat att rycka ur lambda sonden ( ingen skillnad) ryckt temp givaren till motorstyrdonet ( höjde tomgången till 2000 eller ngt ), ryckt kontakten till lmm ( samma men går inte att gasa ) tagit bort kallstarten ( ingen skillnad ) provat att fluttat trigger givaren ( ingen skillnad )

tycker bilen luktar soppa o drar oerhört mkt , o kollar man stiften så är dem sotsvarta , så fett måste den gå? men är det tackvare att den går fett som den missar tändning ? och varför går den fett :S

jag har slut på ideer men era är välkomna :)
Du skrev att du kopplat bort lambdasonden utan att det blev någon skillnad, så det låter troligt att den är trasig.

Du kan ju mäta upp spänningen från den (den måste fortfarande vara kopplad till styrdonet) när bilen är varm. Spänningen skall då pendla mellan 0-1V ungefär varje sekund.

Är sonden trasig tror styrdonet att motorn går magert och ökar då på bränslemängden, därav att den går för fett.
sitter 2 svarta och 2 vita kablar. mellan vilka ska man mäta?
En av de svarta skall vara signal, mät mellan svart kabel och chassijord med en multimeter.
Vit är elektrisk förvärmning av sonden.
kolla tomgångs motor, jag hade samma problem som du på tomgång och då tog jag loss tomgångs motorn och gjorde rent den med t-röd och sen en massa 5-56 och i sen gick den jämt och fint
testa det annars är det bara att åka och köpa en lamdasond.
hur är avgas värdena??

Mvh Fredrik

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.."

Bmw = Brutall Motor Wagon
okej , jag tackar för alla ideér , ska testa både sonden o tomgångsmotorn, men tveksam på motorn då tomgången försvinner helt om jag rycker ur den . .
bm
80
bmwblå
E61 520D -09
E30 320 -89
Hade samma på på min efter att haft den stående över vintern. det var insugspackningen som torkat sönder eller något.
Spraya startgas över slangar och insug om den går upp i varv så har du troligtvis en läcka där
jo insugspackningen kan det ju också va men har du någon koll hur avgas värdena är för då kan man lista ut vad det kan va.

Mvh Fredrik

"If God doesn´t drive BMW, then why is the sky blue and white.."

Bmw = Brutall Motor Wagon
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Startgas eller lite "kläm o känn" på insugsbälgen för att se om de finns några sprickor som kan ge tendenser till tjuvluft. Alltså bälgen/gummiröret mellan insug o LMM.

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
har inte bälgen längre , har kört turbo så tryckröret är fortfarande monterat fast med lmm i början bara, testade att byta lambda idag utan framgång , värdena kommer jag inte ihåg nu bara för det men

lambda 1,45
co 160 har jag för mig
hc om det är den som ska va typ 0.2 - 0.3 så hade ajg iallafall enbit över 1,2

så fett går den den saken är klar, men är det det som gör att den missar eller är det tack vare att den missar som gör att den går fett.:S

btren som sitter på ger 3.0 bar , tror orginal är 2,5 men tycekr inte bilen borde missa tack vare det. kollade stiften idag med o den är fina allihopa
Jaha, du har kört turbo, då antar jag att du kört med större spridare än original...

Har du bytt tillbaka till original spridare? Har du original Luftmassemätare och programvara/styrbox?

Du påpekar själv att bränsletrycket är fel, undersök detta och ändra till original tryck.

Med andra ord, se till börja med att återställa allt till original!
jaa, lite luddigt skrivet av mig , spridarna , rail o btr är självklart borta , men hade en motor i delar liggandes sen tidigare så tog railen komplett från den med spridare btr o rail. men när jag kollade närmare på det så är den på 3 bar medans min" vanliga " bara va på 2.5.

allt är självklart tillbaka till standard.

men börjar tro att dem där spridarna som jag satt dit ( som ajg själv inte kört med innan) är dåliga o inte släpper igenom som dem ska. men tycker det borde varit ngt stift som varit vitt då och lambda borde ju va snålt ifall den inte får tillräckligt med sås på 1 cylinder
testade att byta spridare + btr utan framgng, grenröret läcker vid packnigen men skulle detta göra att den missar på tänning ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.