AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.436

Problem med kurvljusen på en e90

Mu
35
Muaykhao
bmw 325 e90
Tjena allihop. Jag har fått problem med mina kurvljus.
Allt hände efter att jag sköjlt av bilen på cleanpark med högtryck. Jag gick igenom alla fälgarna 2 gånger med högtrycken.
Efter tvätten så körde jag 20 meter så fick jag ett felmeddelande i iDriven. De stod att mina kurvljus slutat fungera, jag körde till jobbet och parkerade bilen.
Efter jobbet när ja starta bilen igen (ca 6 timmar senare) så fick ja felmeddelandet igen, jag körde några meter så gick de bort och samtidigt som de gick bort så funkade mina kurvljus. Idag hände ungefär samma sak.
De känns som att den glappar på något sätt efter högtryckstvättet på fälgarna.
Om det är någon som vet på ett ungefär hur kurvljusen är byggda så uppskattas all beskrivning.

MVH
Sker det någon förändring av ljusbilden i höjdled när du får felmeddelande? Eller den kanske slutar höjdjustera?
Mu
35
Muaykhao
bmw 325 e90
tja chris, ja förstog inte riktigt. Men när den visar felmeddelandet så funkar inte kurvljusen alls.
Vad är det för årsmodell på din 325?

Du är med på att halvljuset automatiskt justeras upp och ned eller? Fungerar detta när du får felmeddelande på att dina kurvljus är ur funktion?
Mu
35
Muaykhao
bmw 325 e90
Det är en 05a, jag har faktist inte lagt märke till de andra. Men är de samma motor som används till kurvljusen?
Mu
35
Muaykhao
bmw 325 e90
jag lade märke till att dom gör precis som du sa, dom justeras upp och ner när man startar lampan. Men kurvljusen fungerar ej
Mu
35
Muaykhao
bmw 325 e90
Jag tog bilen till en verkstad för en stund sen. Dom sa att det ser ut att vara problem med styrenheten till kurvljusen, han sa att de inte går under 3000 kr. Nu undrar jag om det är så dyrt som han säger. Är de ingen annan som har gjort något liknande och kan ge mig ett prisförslag
st
3.464
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Du hade kanske fått fler svar om du skrivit att du har problem med dina Adaptiva Strålkastare!

Som du själv skriver så är det en reglermotor till ljusviddsregleringen och en annan till inställningen av ljusbilden i sidled.
Själva kontrollen görs i det som tidigare kallades ljusmodulen och nu heter fotutrymmesmodulen. Den styr all belysning och en hel del andra funktioner. Det finns med andra ord ingen separat kontrollmodul till Adaptiva strålkastare.

Kurvljus är en annan funktion som tänder den ena dimljusstrålkastaren då du ska svänga runt hörn. (Ovanlig feature på E90 som inte går att beställa från fabrik, åtminstone inte före LCI)

Det bästa är att låta BMW koppla upp bilen mot diagnossystemet för att kontrollera felkoder.

Mu
35
Muaykhao
bmw 325 e90
På felmeddelandet står de cornening lights failure?
st
3.464
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Vilken funktion är det som inte fungerar? Är det den horisontella automatiska strålkastarjusteringen som följer rattutslaget?
Mu
35
Muaykhao
bmw 325 e90
ja precis den :)
st
3.464
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
OK!
De adaptiva strålkastarna styrs av fotutrymmesmodulen som sedan skickar kommandon till en elektronikbox som sitter monterad på strålkastaren. Den skickar i sin tur styrpulser till stegmotorn i strålkastaren.

Den verkstan syftar på är exektronikboxen nummer 3 på bilden: Länk

Byta av elektronikboxen kräver kodning av verkstad för att få igång regleringen igen.

Mu
35
Muaykhao
bmw 325 e90
Så de kommer kosta röv helt enkelt?
Ch
75
Christiian
E39 M5-01
M6-06
Muaykhao hur gick det med ljusen? fick samma problem jag efter tvätten igår?
ma
15
mangelus
545iA -05
Muaykhao och Christiian; lyfter en gammal tråd - har samma problem, hur löste ni problemet och vad kostade det?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Testa med att koppla ur batteriet en stund, funkade på min 523-07 när jag fått vatten på 2 elektronikboxar, samt massa felmeddelande.

BMW CS #5206
ma
15
mangelus
545iA -05
Tack Christer, ska testa med det - du tror inte man skapar sig några andra problem genom att koppla ur batteriet?
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Du får ställa klockan

BMW CS #5206
Hej har precis köpt mig en bmw 330xd 06 och upptäkte igår att minna adaptiva kurvljus inte heller fungerar.
Har ni andra lyckats lösa problemet?
Kan även tillägga att det automatiska halvljuset som ska tändas och släckas när man kör in och ur tunnlar tillexempel inte fungerar heller.

Någon som vet om problemen hör i hopp kanske?
samma fel på min 330xd 06a! hur går man billigast tillväga?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.