|
|
|
|---|---|
|
Halloj! Jag har ett relativt störande problem med växellådan på min 330. Det är nämligen så att ibland så vill inte växelspaken tillbaka till sitt neutralläge, utan stannar mellan 5:an och 4:an. Eller så kan det ochså bli så att jag måste "peta" till spaken lite när jag vill tillbaka till neutralläget från t.ex 5:ans växel. Detta problemet uppstår inte alltid, och brukar försvinna efter en stunds körning, men är nog så irriterande. Jag har sökt runt en hel den på forumet och verkar inte vara den ända med det här broblemet, vilket känns lite lugnande i alla fall. Det jag konstaterat är att det måste vara den omtalade Bussningen som den fjäderbelastade kolven (som har till uppgift att styra spaken tillbaka i neutralläge) löper i som kärvar. Det jag har förstått är att det inte är några dyra prylar vi snackar om, men att hela lådan givetvis måste monteras ner för att kunna byta den. Detta är något som jag varken har ekonomi eller tid för just nu. Så min fråga är: Är det på något sätt farligt att fortsätta köra med det här problemet, eller kan jag åtgärda felet vid ett senare tillfälle? Tack för att ni tog er tid! Mvh Sigge | |
|
Det ska vara helt ofarligt att köra med problemet. Mvh /Robban |
|
| Länk | |
|
Tack robban! Det var lugnande! Tänkte passa på att fråga er som har lämnat in bilen på verkstad för att lösa det här problemet, och inte haft möjlighet att fixa det själva. Vad har ni fått för prisuppgifter? //Sigge |
|
|
En annan sak, har bara hittat inlägg då det är lite äldre bilar av e46 serien som blivit drabbade av detta problem. Men det är väl fortfarande inte omöjligt att det drabbat även mig? |
|
| Enligt BMW så är vissa E46, E39, E38, E53, E36 tillverkade mellan september 1997 fram till december 2002 drabbade. | |
| så du menar att det kanske är något annat som spökar för min del? | |
| nja har inget erfarenhet av detta själv tyvärr, hittade ett BMW dokument om just detta i ett annat sammanhang. jag kan se om jag hittar det imorgon när jag är hemma igen. är din bil tillverkad 2003? BMW byter ju årsmodell på hösten. | |
| Ja gör gärna det. Och ja, fordonsåret är 2003. | |
|
Har haft samma fel på en 328, inget problem att köra med. Om man vill fixa så är det bara att ta ner lådan så att man kommer åt. |
|
| Vad var det för årsmodell på den då Kamel2? | |
|
Vi hade samma problem på en E39 -97. Byta upp sig? Till vad då? |
|
| Okej! Men ingen som haft detta problemet årsmodell -03 och framåt? | |
|
Här är dokumentet jag lovade: Länk |
|
|
Tack ska du ha Marin849! Visst står det ju att nya bussningar var "introducerade" i januari 2003, och min 330 är producerad 2003-01-02 så det måste vara så att jag har råkat ut för det här problemet eftersom det stämmer så fruktasvärt bra överens. Där det står "Affected vehicles" finns ju motorn med iaf (M54), men det kanske är samma motor på senare modeller också? Däremot undrar jag hur man enklast tar reda på vilken typ av växellåda min bil har? Skulle vara kul och jämnföra det med dokumetet också, och är det då så att jag har en av nämnda växellådor i dokumentet, så är de ju fan svart på vitt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.