AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
7.239

Punkteringsfria däck RFT vad är era tankar

Bu
16
Buddha101
325d touring 2007
Hej,
Jag behöver köpa nya däck till min Z4.
Vad är era erfarenheter och tankar kring punkteringsfria RFT kontra vanliga däck.

Jag tänker på vad händer med däcktrycksövervakningen om man skaffar vanliga däck?
//Toni
tg
92
tgneb
Z4 2.2i -04
Däcktrycksövervakningen fungerar oavsett däckstyp. Jag har sedan länge lagt av mina RFT och därmed blivit av med den enorma spårkänsligheten som dessa orsakade. Någon påstod att dagens RFT blivit bättre i det avseendet men jag tvivlar tills motsatsen bevisats.
Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Hej !!

Jag har aldrig varit med om värre skit än RFT däck, det satt Bridgestone potensa på min Z4 när jag köpte den och jag trodde att hela framvagnen var lös. Bilen ville mer åt sidorna än rakt fram helt okontrollerat.
Det slet i ratten och stökade så jag fick sitta på helspänn och parera hela tiden.
Och våra spåriga vägar i detta land gör ju inte saken bättre.
Nu kör jag Michelin och bilen går som en dröm.
Så mitt råd är, köp absolut inte RFT.
Kolla även andra inlägg, för det finns ganska mycket skrivet här om dessa eländiga däck.
Jag anser att dom är rent farliga, och pratade med killen på bilprovningen om detta nu i veckan och han sa att dom vet om detta fenomen men kan ju givetvis inte göra något bara mönsterdjupet är tillräckligt så är det godkänt.
Jag har kört många bilar där det har varit lite glapp både här och där i framvagnen men aldrig upplevt något så galet som RFT däck.

Hasse Z4
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Jag fick nya RFT-däck runt om vid köpet nu i Mars. Bilen kom med Eurotransport ifrån BMW Düsseldorf. Det ska bli intressant att se om bilen uppför sig så som det har beskrivits eller är de nya RFT däcken bättre?! Jag hade tidigare på min BMW 535D RFT av den första generationen på och upplevde EN STOR skillnad när jag bytte till vanliga Continental Primacy, bilen blev då mycket lugnare och betydligt mer komfort. Så jag kan inte uttala mig om de nya RFT är lika dåliga som de var då. Frågan är om man verkligen behöver RFT? Skulle jag köpa nytt idag blir det med all säkerhet vanliga däck kompletterat med ett lagningskit.
Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Köpte Nokian Haaka Z (225/45/17) Run Flat och de fungerar väldigt bra.

Bilen går stabilt utan att spåra och komforten är faktiskt helt okej.

MVH

Buspelle
Har inte upplevt några allvarliga problem med rft trots att jag nu kört två olika bilar under ca 4 års tid med 17" resp 18" rft. Har nu dessutom en kortare tids erfarenhet av 19" (Bridgestone ponteza) och för mig funkar det kanon.
Så som jag uppfattar det så är RFT värst just på Z4:an. På 3:an är det ok, men inte mer. Det är vad jag tycker.
Visa användare
64
Xeik
520d Touring -11
320d Touring -07
Jag har RFT på min 1:a, tycker det går bra. Bilen är kul att köra och jag upplever inte den som speciellt spårkänslig.
Det kan ju vara så att dom har fått bättre rätt på däcken nu.

Och har jag också hört att det är speciellt känsligt på Z4:an...
Ep
1
Epis
325Di 2008
BMW säger att deras stjärnmärkta RFT-däck passar BMW-bilarna bättre än alla andra, oftast billigare, RFT-däck. Finns det någon som kan kommentera detta?

Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
RFT däcken ha blivit bättre med åren och BMW:s utvalda är ju på ett sätt valda för att funka bra med bilen. På min Z4 funkar det helt OK

Men RFT är fortfarande mer spårkänsliga samt har ett högre ljud än ett vanligt.
En Z4 är ju rätt spårkänslig i vanliga fall och det blir inte bättre med RFT.
ps
377
psike
M240i xDrive -19
Kan inte uttala mig om RFT på Z4, men jag kommer byta vinterdäck i höst och då blir det ICKE RFT och till våren byter jag även sommardäck om det inte är sådär onödigt mycket mönster kvar.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
När jag slängde bort mina RFT till Z4an så fick jag en helt ny bil. Spårkänsligheten försvann, ljudnivån sjönk, komforten förbättrades. Skillnaden är löjligt stor mot riktiga däck.

-------
//Lövet
Bu
16
Buddha101
325d touring 2007
Kan rapportera att det till slut blev Continental RFT däck.
Kan säga att de inte alls var lika hårda som Bridgestone som satt orginal.
Hälsn.
Toni
Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
Har de senaste dagarna surfat däck ;) Jag är nästan helt säker på att mina nästa kommer att bli Hankook K110 V12 EVO. De har fått bra kritik både i Sverige och i de amerikanska forumen jag läser.. de är dessutom hyggligt billiga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.