AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.206

Förseglad lack, vilket schampo ska användas?

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Som rubriken lyder.
Vad rekommenderas att använda?
Går det bra att använda med vax inblandat, eller ska man hålla sig till dom utan det i?
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Det går bra med vilket som helst. Vax i eller inte har ingen betydelse.

Om du är orolig över lackskyddets hållbarhet/verkan, så sliter det mer med den "mekaniska" åverkan som blir när man gnuggar en tvättsvamp över lacken.
Sträva efter att låta svampen glida över lacken utan att lägga tok-mycket tryck så får du bibehållen effekt i lackskyddet.
De
52
Desmo
E91 Touring
Vaxschampo är ingen höjdare, då det har en förmåga att matta lacken ! Allt har sin ordning när man vårdar bilen ! Mao inget Wash en Go !!!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Okej, så att ett schampo utan vax är att föredra med andra ord?
De
52
Desmo
E91 Touring
Absolut på en behandlad bil !!!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tackar för det! då stämde min aningar...
Visa användare
57
Jill
Toyota Prius
-Desmo-
Vad har du för belägg att ett vaxschampo skulle "matta lacken" ??
Ni
1.573
NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Desmo, ja det skulle jag vilja höra också.

Själv använder jag Sanego Vaxschampoo sedan något år tillbaka med mycket bra resultat.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Haha...okej?
Visst att ett vaxschampo ger bättre resultat.
Men viktigaste är vilket som är mest skonsamt mot förseglingen?

sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Vilken typ av shampo spelar inte i närheten lika stor roll som hur man hanterar tvättsvampen. Skulle nog vilja säga shampo som shampo..
Det absolut största slitaget på lack/lackskydd blir av den mekaniska effekt som en tvättsvamp ger mot lacken.
Sen har det mycket med att göra hur man avfettat innan man går på med svampen också. Är det partiklar kvar på lacken drar man med det i svampen och mattar lacken.
Ni som tvivlar på detta, ta kontakt med valfri bilvårds-firma som vet vad dom sysslar med. Ni får samma svar där.

Eller fråga Asken här på forumet, han har koll vad jag erfarit.
fl
751
flash gordon
Mellanbilen
SAAB 9-3 2.0 T 185 hk 02a
Tror inte en tvättsvamp sliter på lacken.

Dock måste man vara säker att inte någon smuts större partiklar sitter kvar innan man börjar.

Har tvättat bilar i 25 år med svamp utan att repa eller att den skulle slita ner lacken.

Sen får proffsen säga vad dom vill/klart dom säger saker som ska få vanligt folk rädda att tvätta själva o lämna in i stället.

Samt har alltid polerat vaxat mina bilar själv med kanon resultat i alla år

Skulle inte lägga en krona på en rekondfirma.

Buspelle
Har Ditecbehandlat våra bilar under många år och vad som sagts mig är att det är avfettningen som är den stora boven när det gäller att tära på lackförseglingen. Samtidigt hävdas att lackföseglingen är så tålig att man kan tvätta som man vill utan att det spelar någon roll.....
Visa användare
57
Jill
Toyota Prius
ALLT tär på lacken mer eller mindre, det får man helt enkelt finna sig i :) Svamp, som avfettning, som microfiberduk osv.

Dock har man ju ett lackskydd som ska skydda så att inte lacken tar så mycket stryk.

Sen har är den många som förbannar vaxschampo, nu senast TefCar´s grundare(Sonax ägare) men likväl kan ingen förklara varför. Ingen har förklarat varför, men ändå lever "myten" kvar. Rätt märkligt!

Mina kunder får använda vilket schampo dom vill. Bara dom alltid har en väl rengjord bil med högtryck och avfettning vid behov samt ny(ren) svamp varje tvätt. Sen sköter lackskyddet resten :)
De
52
Desmo
E91 Touring
Att vaxschampo mattar lacken, är egen erfarenhet (Turtle Zip Vaxschampo) Ditec skriver så här,

"En ditecbehandlad bil behöver inte längre vaxas och ska inte vaxas. Polermedel och vax sliter på konservering och förkortar dess livslängd. Det går bra att använda vaxtillsatser i bilschampo och dylikt. Detta är ingen som påverkar behandlingen. "

Visa användare
57
Jill
Toyota Prius
Desmo - Att använda turtle på en bil är ju som att svära i kyrkan till o börja med! Använd ett riktigt vaxschampo så ska du se på lyster ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.