AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.247

hur vet jag vilken autlåda jag har, var finns beteckningen?

sa
18
saarimaa
523 Touring -97
Har nu efter mkt letande hittat en 540 e34 touring, årsmodell 94, hur vet jag om det är den "bra" eller "dåliga" lådan i den, har hört och läst att just 94 fanns båda sorter. tack på förhand alla duktiga forummedlemmar,
mattias

Till sist såg han ljuset i tunneln, nu åker han BMW.
Ka
5.698
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Det finns en märkskylt på lådan. Det är med största sannolikhet 5HP30 (A5S560Z) det är i den. Det är den lådan med det berömda plastkuleproblemet.
Kane: vadå "lådan med det berömda plastkuleproblemet" ? det är det ju på ALLA 5hp30 ända fram till sept 1995, eller rättare sagt alla bilar sålda innan årsmodell 96. alltså är det precis samma problem i 93 som 94 års automatlådor ändå om bilarna från och med mitten av -94 bara tillverkades med den adaptiva lådan.

plastkulorna finns dock även i de senare lådorna, men de slits ner betydligt långsammare än de tillverkade innan 96.

eller är det något jag missuppfattat? förklara!
förresten, är det den adaptiva lådan du syftar på så ser du skillnaden på om det finns 3 körlägen, E S och *. finns dessa tre så är det inte en adaptiv låda för den har endast E och S.
Ka
5.698
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
nykomling: Läs en gång till.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

540iA E34 fanns bara med en automatlåda, nämligen 5HP30 (lr A5S560Z om man pratar Bmwbetäckning) dock finns lådan i 3 versioner. Första sitter i bilar tillverkade fram till 93/9 och har alla typfelen samt 3 körprogram.
Fram till 95/4 satt samma låda med samma fel fast med annan programvara och mindre mekaniska förändringar. Denna variant med 2 körprogram varav det ena adaptivt.
Efter april 95 bytte man ut den felkonstruerade tryckventilen som gjorde att backen gick sönder, men vad jag vet gjordes inget åt plastkulorna.
Visa användare
174
azumio
528iA -97
Kolla denna:

Länk

prosperity is a mindset!
sa
18
saarimaa
523 Touring -97
Hej Kompisar.
Lådan har två körlägen, A och S, enligt tidigare ägare ska bilen vara chippad och även lådans programmvara förändrad, låter lite skumt att man går in och ändrar lådan men kanske för att den ska växla senare? Någon som vet hur man kan kolla om bilen är chioppad?
mattias

Till sist såg han ljuset i tunneln, nu åker han BMW.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Lättaste sättet att kolla om bilen är chippad är att dra motorn till varvstopp. Original ligger det på 6500rpm, chippade bilar 540 brukar ha 7000rpm.

Det finns chip till vlådan men de är separata, har inte med motorstyrningen att göra.
Japmax: va de inte de ja sa? =) eller ja april vetifan jag har fått höra att det var slutet på 95 men men nån måste har fel.

saarimaa: ok då är det ju en adaptiv låda :) chippet är väl mod. för att gå på 98 istället för 95.. brukar ge kring 15hk extra på en 540 original. de flesta chip sätter väl stopp vid 7000 ist för 6500 som e standard. om motorn verkligen har mer att ge vid de varvtalen är jag osäker på. ska själv chippa men känns som den tappar mkt ju närmare man kommer varvstoppet nån som vet??
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Min 540 när den va original tunnade ut efter 5000rpm, så mkt att de verkligen kändes när den växlade upp. Lösningen va att ta bort kattarna, efter det drar den ur sig på ett helt annat sätt. En mod jag rekomenderar alla 540 ägare.
Har nog inte så mkt med chippet att göra, då jag chippade min innan jag tog bort kattarna.

nykomling: Du missade vissa detaljer och jag fann din text lite strulig så jag summerade en egen text som jag tyckte va mer lättläst.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.