AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.671

Autoconcept garanti - Styrled?

Någon som handlat en BMW hos handlare och fått garanti? Efter 7 månader besiktar jag bilen och får nedslag på "yttre styrled".. märkligt med tanke på att bilen gått endast 6000 mil. (Fick en föraning om att besiktningsmannen hade för avsikt att slå ner, men det är en annan historia...).

i vilket fall gav förenade bil en garanti på 1 år, "Guld garanti" via Autoconcept. Ringde dem, de hänvisade till Mekonomen. De ska ha 4000 för att åtgärda styrleden och göra hjulinställning.

Vad tror ni? Får man det på garanti eller måste man pynta själv? Är det inte märkligt att styrleden gått på en 4 år gammal BMW?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du får väl fråga om garantin gäller. Det lät dyrt för att vara Mekonomen. En yttre styrled byts på en halvtimma och en hjulinställning brukar ligga på dryga tusenlappen.
Är milen avstämda via BMW´s databas? Vid 6000 mil är det nog troligast att gummidamasken är skadad på leden. Du får krypa under o titta.
Ne
292
Neroht
523ia-97
523IM-06
325IA M-sport-08
325ia E93-10 (LCI)
335i F30 2012
428i GC xdrive 2016
430i GC LCI xdrive 2018
M235i xdrive 2020
Tja har just handlat en e60 -06 med samma fel på båda sidor är tydligen en sjuka på e60 med styrleds problem så mellan 6-10000 så blir det byte,fick nya av bilfirman i mitt fall+ hjulinst så inga problem...Anders-72 till e39 gäller ca 1000:- men till e60 så är det lite mer å kolla så ca1500:- för hjulinst
Ne
292
Neroht
523ia-97
523IM-06
325IA M-sport-08
325ia E93-10 (LCI)
335i F30 2012
428i GC xdrive 2016
430i GC LCI xdrive 2018
M235i xdrive 2020
vet inte vad autoconsept har för garanti men i mitt fall så har jag solid large vilket innefattar i pricip allt som kan gå sönder upp till 30000:- per gång som inte är under "slitage" så som bromsklossar mm, så jag tror du får stå dina leder själv tyvärr.../M
Ringde BMW Solna, de skulle ha 4600 för jobbet och skulle du byta hela staget så ytterligare 700... Där var mekonomen billigast. Jag insisterade på att få jobbet gjort på BMW för Autoconcept, men de sa antingen Meca eller Mekonomen.... det blir en chansning, kanske jag får hjälp av garantin, kanske inte...

Det märkliga är att jag inte hört ett pip när jag kört... o jag är kass på sånt där, totalt i besiktningsmannens händer. Lite offtopic, men fick faktiskt känslan att han ville "sätta dit" mig. Både när jag pratade med killen på Mekonomen och BMW så sa de båda att det är ytterst ovanligt att det sker efter såpass få mil. O besiktningsmannen sa också att han rekomenderade mig att inte köra bilen alls.. det reagerade båda verkstäderna på, de sa att "det åker runt massor med bilar som har glapp i styrleden.."

Antar att det bara är att betala och vara glad... kanske M-paketet gör sitt med styvare fjädring etc, vad vet jag??
lu
3
ludde_018
BMW318 -07
Skulle vara kul att höra hur det gick med AutoConcept Sverige AB?
Dom verkar inte finnas till för att hjälpa folk?

Om dom inte hjälper dig med den här skadan så skriv ihop ett mail till mig, berätta vad som hänt, eller kopiera texten från forumet så kanske vi kan få dig med på ett hörn som missnöjd kund?

Jag själv fick fel på styrenheten i växel lådan, på pappret jag fick se när jag tecknade försäkringen för ett par månader sen så stod det att ALLA komponenter i växel lådan täcks av garantin. Ringde totalt 3 gånger till dom innan jag vågade lämna in bilen på verkstad pga att jag sitter ekonomiskt dåligt till nu (företags nedläggning osv) I samtalen så sa dom att detta fel täcks av garantin. När verkstaden sedan ringer till dom har dom ändrat sig. Så nu kommer jag att få en stor räkning som jag inte har råd att betala. Felsökning i över en vecka.

MVH Joakim Lundin
Väldigt sent svar.. Dock skickade Mekonomen räkningen till Autoconcept, jag fick betala 500 i självrisk (på en garanti???) Men det gick fint, de sa att bilen gått så pass lite.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.