AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.567

Kylarvätska till Bmw 525iA E60

Hej, jag har en fråga.

Startade bilen idag och det stod ¨coolant level low¨ på displayen. Jag borde fylla på den omgående när motorn är kall. Det jag inte vet är vilken sorts kylarvätska jag ska fylla på med, för i handboken finns ingen information vilken sorts kylarvätska man ska ha i en bmw 525 e60.

Finns det någon därute som har en aning??

Tacksam för svar,

Mvh Marcus

Glömde tillägga att det är en årsmodell 2006.

// Marcus
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Den röde.

Byta upp sig? Till vad då?
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Edit:

Glöm det!! Jag läste styrservoolja....... :-(

Ok, tack ändå.

// Marcus
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Om du är i närheten av en BMW återförsäljare, så köper du deras glykol...

Blir ju inte fel då, dvs säkert en fosfat o nitritfri etylenglykol med BMW logga på och den brukar vara blå...smidigt och inte onaturligt överprissatt heller..

Men ok, är det kris och du inte har telefon eller kan ta dig till återförsäljaren på smidigt vis ;) så fyller du en smula med bara vatten(går ju rimligen inte i så mycket för att få bort larmet + att värsta minusgraderna dessutom är passerade) och köper sedan "så fort det går" rätt glykol..

Men alternativ 2...
Shells blåa etylenglykol(fosfat o nitritfri) borde inte heller vara några problem att spetsa med..
Jag körde förut med den glykolen i mina visserligen gamla vagnar, men dom har ju lättmetalldelar i också...t.ex.

Nu skriver jag det här utan att du ska ta detta för 100% rätt ty det kanske kan tänkas finnas en outgrundlig anledning på just din motor som då kräver en utomjordisk glykol som enbart BMW kan få fram och då duger enbart BMW´s glykol som dom framställer på månen eller nå´t :)

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo, ska kanske tillägga att du bör ta reda på varför du förlorar kylarvätska också...slangklämma som sitter löst mest troligt.

Mvh Janne.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
OT, men skall det alltid vara "den röde" i styrservot på E60?
På E39 är det Pentosin i "Kalt land utf."
ka
1.552
karlhilding
330i E46
530ia E60 -07 Facelift.
Jag hade röd på E39.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.