AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
871

Dubbfria eller ej

ha
395
haknil
330 Xi 02
hej
Vad har ni för åsikter om dubbfria vinterdäck?
Jag har dåliga erfarenheter från Mercedes,då ABS-en inte fungerar vid
hastigheter under 30.Kan vara lite lömskt.
Hur är detta på en 330 Xi från 02?

Tacksam för kommentarer

Håkan
Buspelle
Mina erfarenheter av alla dubbfria varianter på vinterdäck är att dessa är direkt dåliga jämfört med riktiga dubbade däck. När man behöver fästet som allra bäst; d v s när det är riktigt halt typ isgata, är odubbat obetydligt bättre än sommardäck. Eftersom dubbfritt normalt har en väldigt mjuk gummiblandning (nordiska däck) så passar de inte alls ihop med motorstarka bilar. Hade bl a friktionsdäck på en M5a som var nästan okörbar och "ormade" sig vid minsta gaspådrag.
ha
395
haknil
330 Xi 02
hej

Kan bara hålla med om det du skriver.Visste du hur det var med ABS-en
på BMW-bilarns?

Håkan
Jag anser att det perfekta vinterdäcket för svensk vinter inte finns. Det handlar om kompromisser. Personligen håller jag med om att de sämsta vinterdäcken är de mjuka Q-klassade (max 160km/h) friktionsdäcken. De är för mjuka och sladdriga att köra fort med på barmark eller vid regn och samtidigt betydligt sämre än dubbdäcken på is.

Därför tycker jag man bör antingen köpa centraleuropeiska vinterdäck som är fantastiska vid regn och slask, och ta det riktigt försiktigt eller helst låta bilen stå vid snökaos om man kan. Eller köpa riktiga dubbdäck.

Jag har de senaste 10 åren valt T- eller V-klassade friktionsdäck och de har funkat utmärkt med mina bilar trots DSC/ESP. Jag har faktiskt aldrig saknat dubbdäcken trots denna vinter :-)
Visa användare
13
USF
320d Touring -08
Frågan är väl ändå vart du kör. håller du dig till de södra delarna så anser jag att dubbdäck är överreklamerat. Jag själv har alltid kört och kommer alltid att köra med friktions däck, under denna vintern som var så hade jag inte problem en ända gång allt handlar om att planera körningen så att man kommer upp för den där backen eller bromsar väl i tid när man skall stanna, ja du förstår nog vad jag menar.

Sedan kan det vara värt att veta om man reser söder ut att det är förbjudet med dubbdäck i Tyskland.

Detta är och kommer alltid att förbli en evig tvist om man skall köra med dubb eller inte.

Mvh USF

ha
395
haknil
330 Xi 02
Jo det är Norrland
Med isiga vägar mest hela tiden.Åtminstone denna vinter.
Har kört slut en omgång friktionsdäck och det har väl funkat.
Körde också hela förra sommaren på dom,bara för att slita ut!
Kanske inte helt rätt,men man är ju snål.
Fick tag på Hakkan 4 för ett bra pris och det har varit mycket bra.
Man tar sig upp för alla snöiga backar om man kopplar ur ESP4 WD gör väl sitt till?

MVH
HN
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.