|
|
|
|---|---|
|
Kör inget på bana utan glider runt på gatorna och myser mest. Visst får man sina ryck ibland men jag har aldrig gått över gränsen med original chassiet. Men nu fick jag se att den främre stötdämparen läcker så den måste nog bytas snarast. Då till min fråga: Vad ska man köpa? Coilovers eller En hederlig sänksats? Tittat lite på coilovers men jag inbillar mig att bilen blir på tok för hård. Jag vill inte lägga en förmögenhet på chassiet heller med tanke på mina behov. Så har ni några tipps för mina ändamål? Tacksam för svar! /Fredrik | |
|
Ingen som sitter på mycket kunskap om detta? Såg att bilstein hade ett par som heter bts. Ska vara bra kvalité samt hålla länge. Någon som känner till dessa? Och vad ligger priset på ett par såna? Tacksam för svar som sagt. /Fredrik |
|
|
Jag erkänner direkt att jag kan ha fel i mina påståenden och inte alls är expert. Men som du beskriver det så fungerar vilken sänkningssats somhelst bra och ju mer du betalar ju bättre funktion får du (enklelt beskrivet, undantag finns såklart) coilovers är inget annat än att fjädrarna sitter utanpå dämparna, och det finns inget som säger vad jag vet att det ska ge en bättre dämpningsförmåga. Dock kan det vara lättare vid extrema cambervinklar men om bilen som du beskriver ska användas mest för gata så finns det inga anledningar till sådana. Sedan tycker den stora massan att det är coolare med coilovers för att det ser rejsigare ut och då kan det vara värt för dem att köpa dessa som vad jag erfar efter samma budget ge sämre dämpare men snyggare chassi för samma peng. |
|
|
"ryk330xi" Tack för svaret! Men ingen som kör med Bilstein BTS? Vore ju extremt bra om någon har info om denna sänksats eller tipps på bättre? Mvh: Fredrik |
|
|
Satt igår och tittade på nätet och hittade de här: Länk Är det någon som sitter på info? Vill inte lägga 8000:- om inte kvalitén är vad man kan önska! Någon kan väl försöka hjälpa mig då jag behöver byta snarast. Mvh |
|
| TRAGISKT FORUM! | |
|
Jag skulle ha valt coilovers just för inställnings möjligheterna. Och vad jag har hört/sett så ska D2 vara riktigt bra coilovers. Lycka till |
|
|
Jag har kollar runt lite, så det vart BC coilovers för mig. Är till ett rimligt pris, får dom om en vecka. Länk |
|
|
Om du går in på rejsa.nu så finns det lite skrivet om D2 coilovers. Folk verkar vara nöjda med grejjerna och ja har fått uppfattningen om att de ska va prisvärda. D2 verkar även va precis samma grejjer som k-sport, enda som skiljer dem åt är färgen. Jag har precis samma problem som dig (sänksats eller coilovers)??? Jag kommer nog att köpa coilovers pga då kan ja justera höjden och hårdheten exakt som jag vill. I det minst hårda läget tror ja inte bilen kommer att bli jätte mkt stötigare än vad den redan är. Det är ju trots allt en sportbil, hade ja velat ha komfort hade ja inte kört m3 då hade ja kört 7-serie =) D2 hittar du på www.streetperformance.se K-sport hittar du på www.raidopower.se |
|
| Det finns ingen anledning att köpa nån coiloversats som är ställbar på en massa olika sätt när du inte behöver det. Har man massvis med inställningsmöjligheter så kan det lätt bli så att man försämrar bilens beteende om man inte vet vad man håller på med. Jag tycker du ska köpa vanliga Bilstein sportdämpare och nån sänksats av bra kvalité, då kommer du att få en bil som sköter sig väl för dina behov. Vet tyvärr inget om BTS-satsen men kolla med Forza.se som säljer Bilstein. | |
|
Nu så, nu händer det lite här TACK! Jag är ändå inne på D2 coilovers. Visst har kanske inte det behovet men ändå bra att man kan ställa höjd och hårdhet. Efter egen smak så att säga. Och inställnings mässigt lär jag lämna bort till folk som kan det. Men jag får spåna lite och läsa på om de olika märkena. / Fredrik |
|
|
För att kunna justera kompression och retur måste det inte nödvändigtvis vara coilovers, om fjädern sitter utanpå dämparen eller bredvid har ingen betydelse för dom justeringsmöjligheterna. Jag har själv haft Öhlins-dämpare på en 330 som var fullt justerbara utan att vara coilovers. Nu har jag öhlinare med coilovers på banbilen och det pga att jag har ganska mycket cambervinklar. Att kunna justera kompression och retur har sina fördelar men som flera skriver så är det extremt svårt att justera in dessa själv tycker jag. Jag har fått mycket hjälp och hittat en bra setup nu men det har tagit tid. Jag har inte prövat annat än öhlins så jag kan inte uttala mig om dom kiten du frågar om. Men som någon skrev så har dom diskuterats på rejsa och om jag inte minns fel även här på AP, sök lite så kommer du nog finna endel svar. |
|
| Ok. Vilket kitt rekomenderar ni som är justerbart i höjd? Länka gärna... Litar inte på sänksatser som ska sänka tex 40/20, sist ja köpte de så stämde de inte alls... | |
| Apropå D2/K-Sport mfl: Absolut INTE "top of the line", MEN för de pengarna får man inte mycket bättre dämpare. Höjden justeras genom att man flyttar undre infästningspunkten, dvs man behåller fjädringsväg/förspänning, ett stort plus. Ställbarhet i flera olika hårdhetslägen men där får jag väl säga att det är nog mer en "gimmick". Har sjäv handlat K-Sport till min ena bil o de ser riktigt bra ut, känns gedigna, o de kan omöjligen vara sämre än original som suttit på i dryga 13" mil... | |
| Ingen som har nåt bra tips på väghållningskit till m3 e36? | |
|
Kan man stäcka budgeten något så har KW, H&R och givetvis Bilstein satser med beprövad bra kvalitet. Ett par bra ställbara topplagringar kostar lika mycket som ett helt Kina kit - helt otroligt att man idag kan köpa så coola prylar för så lite pengar. Pengarna ska ju räcka till mycket så varför inte ? |
|
|
"John John" Hej! Snackar vi bilstein och h&r så ökar vi inte lite prismässigt. Då närmar vi oss 20 000:- och det är alldelles för mycket pengar för mig och mina ändamål. Får se vad det kan bli för något, har inte bestämt mig än. Men det lutar åt D2 iallafall. Kör för tillfället med original chassi och jag tycker bilen ligger riktigt bra på vägen med dessa också. Jag vågar iallfall påstå att gränsen för mig går tidigare än m3:ans chassi. Så därför tvivlar jag på att jag behöver ett nytt chassi för 20 000:-. Det jag dock är lite skeptisk till är livslängden på tex D2/K-sport. Tror absolut de inte håller lika länge som original chassit. Man vill ju inte köpa grejjer för 8000:- som är rätt mycket pengar iallafall och sen bara få montera av dem om ca 3 år pga att skiten pajjat. För mig är det i stort sett samma sak som att gå till minuten och ta ut 8000:- och sen ställa sig på en bro och slänga pengarna i sjön. ;) Pga detta så lutar det lite åt original faktiskt för det vet man trots allt att det håller! Men som sagt. Är lite kluven i beslutet som synes! Mvh: Fredrik |
|
|
Då är jag med på vad du menar. Jag har haft min M3 i över 10 år och när jag bytte ifrån orginal chassie så monterade jag Bilstein Sprint B8 dämpare deras sportigare modell för korta fjädrar och en H&R 40/10 fjädersats. Detta funkar riktigt bra och kvaliteten är i orginalklass minst. Inga justeringsmöjligheter - anpassat för din bil och det är hela fjäderben fram lätt att montera. / John |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.