|
|
|
|---|---|
|
Var hos Theanders bil i Lund igår och fick gjort en oljeservice på min Z4 2,5i. Häpnade när jag såg priset på 2,600:- exkl moms!!!!! Dumt nog betalade jag utan att ifrågasätta priset men blev skitsur när jag kom hem och började fundera över priset. Jag fick betala: 890:- för arbetet, 190:- per liter olja (6,5 liter), 390;- för filtret. Alla priser exkl moms. Vad brukar ni betala?? | |
| känns som arbete kostar ungefär så och oljepriset skulle kunna stämma om det var inkl. moms, men 390:- plus moms för filtret låter mycket dyrt | |
|
Det var väl inte så mycket att gnälla över, tycker jag. Nästa gång kan du ju göra det själv för ungefär halva kostnaden om du har lust. Det är ju inte "rocket-sience". Men det förlorar du nog på vid en eventuell framtida försäljning (jag tänker så klart på avsaknaden av stämpel). |
|
| Hörde mig för hos en Mekonomen verkstad i Lund och de skulle ha 2.061:- INKL moms för alltihop. Visserligen stämplar de inte boken, men kvittot finns i alla fall. Det är 1250:- mindre än Theanders... Nåja jag ska inte gnälla mer, utan njuta av den kommande cabsäsongen :-) | |
|
Varför uppfattas det som gnäll om man undrar över en dyr oljeservice? Tycker nog att det var i saftigaste laget och Mekonomen stämplar oxå. 2.600 inkl. moms är normalt! Byta upp sig? Till vad då? |
|
| MikLar: Varför skulle inte Mekonomen stämpla boken? | |
|
Jag pratade med Mekonomen och de sa att de inte stämplar boken vid olje- och filterbyte. De kunde inte heller släcka servicemeddelandet. Däremot stämplar de om de gör en service på bilen. De fick tydligen inte stämpla oljebytet då de inte följer BMW´s "instruktioner" för hur det ska göras. Låter konstigt i mina öron... |
|
|
Om man byter olja själv eller hos någon som inte kan koppla upp sig mot bilen går det då med färddatorn som säger till när oljebyte skall ske? Känner den av det själv då eller? En annan fråga.. Hur ofta byter ni olja i bilen? byter ni varje år eller bara när bilen säger till? |
|
|
Ett par hundra mil innan det är dags. Plus att man pytsar i 0.5 liter vid två tillfällen innan oljeservice. På min första bil, SAAB Turbo, bytte jag olja, filter och tändstift vid varje 750 mil! Men så gick den som en klocka också. TYcker att 2500 mil är 500 mil för mycket mellan oljebyte. Byta upp sig? Till vad då? |
|
|
Jag tillhör en av dem som byter olja en gång per år i samband med avställningen. Om det är absolut nödvändigt kan man diskutera men det har blivit en rutin. Minns jag inte helt galet så betalade jag ca200 sek sist för oljefiltret på BMW. Så ett oljebyte går på ca 1000 kr om man gör det själv. Så ca 3000 ink moms känns lite saftigt men ska man få oljelampan släkt och stämpel i boken så..... Nu vet inte jag var oljeintervallet är på Z4 men jag förmodar att det inte är under 2000 mil. Kör man bara på sommarhalvåret så borde inte oljelampan lysa oftare är var annat eller var tredje år mao inte så hög kostnad. Mvh/Rolle |
|
| Har precis beställt oljeservice hos BMW i Stockholm och fick fast pris 2000 kr. | |
| Märkligt att mekonomen inte kan släcka oljeservicelampan, det säger ju att det servar alla bilar ifrågasätt det. | |
|
Klart som fan Mekonomen kan det! Det kan man ju tom själv med rätt utrustning (som kan köpas på tex blocket). Sen vet självklart inte Mekonomen vilka instruktioner som ges av BMW, det förbehåller dom de verkstäder som är auktoriserade. Glöm aldrig att orginal ÄR orginal, därmed inte sagt att kostnader/pris ska ifrågasättas. Den största förtjänsten en verkstad gör vid service är just på oljan, verkstaden köper olja för ca 50:- litern plus moms....... ///Magnus |
|
|
Vad är original, filtret, oljan? Hänger inte riktigt med. |
|
|
Om du menar mitt inlägg så menar jag hela servicen. Det är en djungel att plocka ut rätt servicepaket till bilarna idag trots att man har tillgång till fabrikens system (gäller iaf VW/Audi/Skoda ). Vissa punkter är tidsberoende, andra går på mil. Jag blir galen när "Karin" låter påskina att det man gör på mekonomen är precis samma som orginal! Därmed inte sagt att man ska acceptera vilka priser som helst........ |
|
|
Man kan tycka att det är skäligt att dom kan ta 3250 ink moms för ett oljebyte bara för att det är på en BMW verkstad, men jag tycker det är på tok för dyrt. Säg att verkstaden betalar runt 425kr för olja, filter ex moms, det är jäkligt bra timpeng för att köra in bilen i verkstaden, allt detta tar den här killen absolut max 45-60 min inkl släcka lampan och stämpla boken. Jag har lämnat mina BMW bilar på mölndalsvägen och jag har inget minne av att det varit så dyrt. Jag tycker du ska kolla andra alternativ på verkstad, tror självklart Mekonomen fixar att släcka lampan och stämpla boken. Johan |
|
|
Frågade Need for Speed i Malmö vad de skulle ha för en oljeservice med filter och stift, Det gäller en Z3 3,0 och det skulle kosta ca 1500:- tror ink moms. Kanske värt att kolla, dom skruvar ju bara BMW och lär vara duktiga. |
|
|
Vill passa på att göra reklam för Z-gruppen Länk |
|
|
Magirius Det är oljaservice vi pratar om, vad är det för "servicepacket" som ska tas fram? Det plockar fram olja och filter det tar dem 15 minuter att göra en oljesservice oavsett om deras lista säger 30 - 60 min. + 5 minuter att släcka lampan och då ingår hämtning av serviceåterställare. Säger listan 60 min så får du förståss betala för en timme. De tar det dyra priserna för att man kan. |
|
|
Ja absolut, jag menade service i allmänhet. Och alla priser ska såklart ifrågasättas! Menar bara att man inte ska stirra sig blind på pengen, rätt vad det är jämför man äpplen och päron. Jag vill ha rätt filter och rätt olja i min bil - inte något som är "ungefär lika bra". Visste ni vad orginal betyder i mekonomens värld förresten? Det är en del som är tillverkad för en viss modell.....om den sen är gjord av aluminiumfolie är en annan sak. I den världen pratar man om orginal = modellanpassad eller också är den universal....... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.