AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.966

Trasig PDC - fråga

Ha
4
Harboe
M3 -03
120d -05
Hej

ibland piper det en längre stund när jag lägger i backen och ibland är det knäpptyst.
någon som har nån ide om vad det är för fel då?

kommer dom nya sensorerna lackade eller är den lackade delen inte något man byter utan endast nån typ av "lock" som döljer sensorn.

Tack på förhand

Ese
Nu tänker jag bara förtydliga, om du står riktigt nära ett föremål så är det en enda lång signal, piper tätare ju närmare föremålet du kommer och när du är ca 30cm ifrån "blippar" den inte utan låter: "piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip"
Ha
4
Harboe
M3 -03
120d -05
Ja precis, men den har ju fungerat innan så d är jag med på...

nu kan d ju pipa en lång stund fast det inte finns något i närheten på minst 10 meters avstånd, och nästa gång jag lägger i backen så kan d va knäpptyst under samma förhållanden.
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Nu vet jag inte exakt vad för bil du har, men första gången efter start som du lägger i backen, piper det länge då (5sek?) och är tyst sen till nästa gång du startar bilen.
Då är detta en indikering att något är fel i systemet (oftast en trasig sensor alt. kablage till sensorn).

Om du lägger i backen och lyssnar så kan du höra ett "knäppande" ljud. Är en sensor tyst, så är den "död".
Sensorn kan nog, tyvärr, "knäppa" även om den är sönder, men det är en start iaf.

Mvh
Patrik

___
B M W
Ha
4
Harboe
M3 -03
120d -05
Vid närmare eftertanke så är det nog precis som du säger, det är bara första gången jag startar som den piper sen är det helt tyst ända till jag startar bilen på nytt,

Får börja med å lyssna på sensorerna precis som du beskrev, har redan haft bort stötfångaren och kollat kablarna och kontaktstyckena men dom såg ok ut förutom en som var lite lite grön på stiften men där la ja på lite silverfett men ingen skillnad,

Det är en E46 M3 01

Tack för hjälpen Patrik

Ingen som vet om man behöver lacka den nya sensorn eller om den kommer lackad?
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Länk

Verkar som att den går att beställa lackad också!

Mvh
Patrik

___
B M W
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Väcker gammalt tråd! skal man plocka bort stötfångaren för att kunna byta ut trasiga sensor gäller en 01 M3
mvh
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Jag har samma lilla problem med en PDC-sensor på min M3:a och var tveksam om det ska vara lackat i Carbonsvart eller inte. Men vad jag har förstått nu så är den troligtvis lackad.

Länk

Återkommer med resultat.

Catch_me: Ja, bakstötfångaren måste av. Hör av dig om du behöver hjälp med hur du får av den.

Mvh Jimmy
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tack Jimmyboy! var ute och skulle lyssna på sensorerna vips nu funkar allt igen kan nog vara tecken på att en av dom håller på säger upp sig..Har aldrig demonterat stötfångare på cupen så du får gärna förklarde det om du har lust
Tack på förhand
mvh
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Länk 1 min letande,skall inte va så svårt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.