|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag skulle behöva lite vägkedning gällande byte av insugsmembran och ventilkåpspackningar. Jag tänker inte byta dem själv, men jag tänkte skaffa reservdelarna själv. Nedan mina frågor. INSUGSMEMBRAN: I beganatguiden för BMW 7-serien - E38 står det: "Läckande insugsmembran, och ger symptom som vibrationer och ojämn tomgång. Själva membranet kostar cirka 400 kr på BMW och tar ca 3h att byta för en van mekaniker." 750i M73 (V12 24 ventiler) 9/94 - 2001 "Motorns svaga punkt är insugsmembranen, det sitter två membraner i varje insug och dessa fungerar även som vevhusventilation. Trasigt membran gör att ett övertryck byggs upp som till slut förstör ventilkåpspackningarna. Detta kännetecknas oftast av att motorn går ojämnt på tomgång samt att det finns olja kring tändstiften." Jag har en E38 9/94 750i och lider av ojämn tomgång då motorn är kall. Vad heter de ovannämnda insugsmembranen på engelska eller tyska? Vet någon vad den specifika serienummern för membranen är? Det behövs tydligen 2 membraner per insug. Behövs det då 24 för V-12 motorn? VENTILSKÅPSPACKNINGAR I beganatguiden för BMW 7-serien - E38 står det: "Läckande ventilkåpspackning, och upptäcks ofta i samband med byte av tändstift. Finns det olja kring hålet där stiften sitter så är det med stor sannolikhet ventilkåpspackningen som har börjat läcka. Nya ventilkåpspackningar kostar ca 260 kr/sida och tar ca 1h/sida att byta." Heter ventiskåpspackning "valve cover gasket" på engelska? Är dessa rätta för min E38 9/94 750i: Länk Jag är tacksam för all hjälp! Mvh. Tom | |
|
Regulating valve: Länk Länk Gasket: Länk mvh. Lasse ## Köra BMW 7'a, det är livskvalité ## |
|
|
Om du menar nr:1 i joblocks första länk är de inte speciellt svåra att byta. Tog bara 10min/sida på min 850 M73. Var noga med att nr:5 kommer ordentligt på plats annars drar den tjuvluft där. Vad gäller ventilkåpspackningen är det lite knepigare. Du måste plocka av insugen först för att komma åt ventilkåpan. När du har loss insugen ska du kontrollera nr:8 och nr:9 i joblocks andra länk så att de ser friska ut. Är de inte det kan det vara där motorn drar tjuvluft vilket medför ojämn tomgång. De är svindyra x 4 så ser de friska ut kanske det räcker med packning på tub för att vara säker på att det är tätt. Att spruta startgas runt insugen för att kontrollera täthet tycker jag inte fungerar. Min motor reagerar knappt även om man sprutar rakt in i insuget. Att byta ventilkåpspackning på verkstad kostar en bra bit över 10000:- Har hört upp till 18000:- så kolla upp allt ordentligt om du ska lämna in. Jag gjorde det själv på under 4-5 timmar, skulle jag ta isär igen skulle det gå på kanske 1-2 timmar. Hör av dig om du behöver mer info. /AGW |
|
|
Tack för hjälpen! |
|
|
10.000 för byte av dem??+Njaaaa det kan nog fixas billigare. Finns en del bra mekaniker/verkstäder här på forumet som kan rekomenderas tror jag. Du måste snackat bmw -rep priser agw..eller?? VHM |
|
|
Jepp. Auktoriserade priser! Tror faktiskt inte kostnaden skulle stanna vid 10kkr. Som jag skrev tidigare, om jag skulle göra om det tror jag att jag klarar det på mindre än 2 timmar. Snacka timpeng! /AGW |
|
|
Länk Ganska bra info |
|
|
Hejsan Skulle vilja kontrollera mina insugsmembran. Kan nån guida mig genom realoem och länka vilken bild och vilken punkt på bilden som är insugsmembranet. Och kanske förklara om det är nånt särskilt o tänka vid lossande eller tillbaka montering. Här är en färdig länk så har ni min bil framme på realoem Länk Tack Kalle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.