AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.966

Olika bredd på samma dimension från olika däcktillverkare?

Visa användare
134
DLux
MB AMG C43 -17 (S205)
MB SLK 55 AMG -09 (R171)
Jaha, då var det dags att införskaffa en omgång nya sommardäck då...
Den här gången tänkte jag vara lite bättre förberedd än förra gången då det tyvärr blev ett impulsköp av Falken FK-451. (Dimensioner: 265/35-18 och 235/40-18)

Förutom att det är ett skitdäck, upptäckte jag till min förskräckelse att bakdäcken inte på långa vägar fyllde ut 10"-fälgarna (Rondell 58).

Jämför man med originaldäcken, Dunlop SP? 255/40-17 på 9" M Style 66, är falkens 265:or t.o.m smalare!
Det ser allstå inte riktigt klokt ut när däckssidorna liksom smalnar av mot ytterkanten, och dessutom har en obefintlig fälgskyddskant inte medverkat till fälgkanternas bevarande...

Eftersom jag inte vill göra om samma misstag igen, tänkte jag nu höra om det är någon här som har erfarenheter av olika tillverkares däcksbredd av samma dimension.

Finns det tillverkare som generellt är kända för att göra bredare eller smalare däck inom toleransnivån för en given dimension?

Den här gången tänkte jag satsa på "riktiga" däck, varför det är speciellt intressant med information ang. "premiumfabrikaten".
(Typ Michelin, Pirelli, Bridgestone, Continental osv.)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

För några år sedan när jag bytte däck bak på min dåvarande V70 så märkte jag samma sak som du. Jag gick från ContiPremiumContact till GY F1 Eagle och GY var märkbart bredare trots att båda var i dimensionen 225/45-17. Fram satt det Michelin Primacy och dessa var snarlika Conti-däcken i bredd och således också märkbart smalare än GY.

___
//Ulf
E3
1.828
E36
USA bilar
Bl.a har Goodyear och Bridgestone historiskt sett ofta haft bredare stommar
Visa användare
134
DLux
MB AMG C43 -17 (S205)
MB SLK 55 AMG -09 (R171)
Tänkte bara berätta att det blev Michelin Pilot Sport 3. (Efter väldigt lång leveranstid...).
Nu leker livet igen ;-)
Ett kanondäck som är betydligt bredare än de hemska Falkendäcken i samma dimension.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.