|
|
|
|---|---|
|
jepp, som bekant höjer ju sig tomgången när man slår på ljuset.. detta gör att jag inte vill ha ljuset på då bilen är allmänt mycket 3vligare med den lägre ljuslösa tomgången.. att t.ex. stå i drive-in'en med ljuset på är olidligt, bilen rusar ju som fan och motorn låter tråkigt (ej mullrigt).. finns det något enkelt knep för att lura till sig den låga tomgången även med ljuset på? | |
| Vad snackar vi om för varvtal? | |
|
inga stora skillnader på varvräknaren, kanske 550rpm utan ljus och 600rpm med ljus.. men i praktiken blir det tyvärr en ganska stor skillnad på motorns gång.. utan ljus går motorn lugnt och fint och det mullrar gôtt i det högljudda avgassystemet.. med ljus låter det bara jobbigt och tomgången känns för hög trots att varvräknare inte visar att den är högre än den normalt ska vara.. |
|
| Jag känner inte igen problemet, men min enda logiska förklaring är att ditt batteri är lite för klent så generatorn inte klarar av att leverera ström varvid motorn höjer tomgången. | |
| har ett helt nytt 88ah batteri.. blir ingen skillnad med olika batterier.. | |
|
Då kanske din generator är för klen :) Lr så är de bara så att den höjjer tomgången an aning när generatorn och batteriet belastas mer.. |
|
| Är E34 verkligen så smart att tomgången höjs om systemspänningen sjunker? Kolla med multimeter. | |
|
Känner igen det där från min gamla E34 530 V8:a. Tomgången blir något högre med ljuset på. Detta var dock inget som störde mig. Har för mig det räckte med att slå på parkeringsbelysningen för att den skulle höja sig. Så här lät den på ljuset på Länk |
|
|
har inget spänningsfall att tala om.. tomgången höjs inte om man drar igång tunga förbrukare som kupéfläkt, bakrutesvärme osv. |
|
|
kolla här: Länk anslutning 81 på ECM verkar vara en gul kabel kallad "headlight on signal".. vad tror ni om att helt enkelt klippa denna kabel? eller har den nån vettigare funktion än att få motorn att rusa som en tok? |
|
|
Automatisk tomgångshöjning när man startar vissa funktioner, t.ex strålkastare, AC-kompressor, lägger i driven osv, finns på flera modeller. Ingen felfunktion, är avsett att stabilisera motorvarvet och säkerställa laddning osv. 50-100 varvs höjning vill jag knappast kalla "att bilen rusar som fan".. eller? FP |
|
|
känns väldigt rusande när man vet hur go bilen blir med den lägre tomgången.. provar nog att klippa kabeln så får vi se vad som händer.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.