AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.795

Läckage taklucka X5, 2002

V8
28
V8thunder
BMW X5 4,4 -02
Tjena!

igår körde jag och tanten en sväng i regnet. Plötsligt ser jag att det ramlade ner en vattendroppe bredvid växelspaken!
Då ser jag att det kommer ifrån knappen till reglering av takluckan.... kom totalt 2-3 droppar.
Idag kom det ytterligare 2-3 droppar....vart ska jag påbörja min felsökning?

tacksam för förslag eller om det är fler som haft problem och funnit en lösning.

Mvh
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Inte helt hundra men nog måste det vara dräneringsslangar även på den som kan vara fulla med skit blås dem rena så skall ditt problem vara borta

Ha deT
V8
28
V8thunder
BMW X5 4,4 -02
Vart hittar jag dessa?
V8
28
V8thunder
BMW X5 4,4 -02
Ja, då är problemet löst!

Efter lite efterforskningar fick jag veta att dräneringarna av takluckan sitter i a-stolparna.
Rev idag ner inredningen på stolparna och hittade snabbt slangarna från takluckan. Dels fanns det kraftiga veck på dom vilket förklarar varför allt vatten inte har tagit sig ner genom slangen utan stannat kvar uppe i luckan.

Utöver detta hade slangarna krupit ur de dräneringsrör som mynnar ut strax ovanför instrumentpanelen, vilket gjort att vatnet runnit ut i bilen!! Förde ner slangarna igen och sträckte ut vecken. Nu går kupévärmaren under natten för att torka ut golvet vid förar och passagerarsidan.

Testade även att hälla vatten på luckan och mycket riktigt kommer nu vattnet fram under bilen som det ska.

- Notering.....

Jag tackar för det tips som jag trots allt fått vi vårt BMW forum men överlag är det ganska svagt med svar måste jag säga. Vi måste hjälpa varandra bättre än såhär eller hur.

/ X5
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Det var ju bra att det löste sig!
Vad jag kan se så fick du en lösning på ungefär 3h och 9min, mycket bättre blir det väl igentligen inte?
Vad hade du velat ha mer för hjälp?

Less is More
V8
28
V8thunder
BMW X5 4,4 -02
Absolut, jag säger inget om det....vad jag menar är att detta var det enda svaret. Det finns många olika varianter och när man ändå håller på att riva ner inredningen kan det vara fördelaktigt om man har några olika alternativa orsaker eller hur.

Missförstå mig rätt ;)
an
316
andreas_r
BMW 320I Touring M-Sport -03 Titansilver
Jag missförstår! :)

Less is More
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.