AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.157

Ska man göra en hjulinställning?

Sida 1 av 2
Hej.

Det är så att jag ska byta länkarms bussningar i framvagnen nu i helgen.

Ska man göra en hjulinställning efter att man har bytt dom?

Mvh
Johnny
Jag tycker inte att du skall behöva det, förutsatt att hjulinsällningen var ok då de "gamla" bussningarna var "nya". Men för att vara säker kan du ju låta mäta hjulinställningen.
Tack för svaret.

Det är så att jag gjorde en hjulinställning för ca 1 år sedan. Men jag vet ju inte om bussningarna kanske redan då var dåliga. Så då blir det kanske annorlunda nu när det blir nya bussningar?

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Generellt sett så ska man alltid göra hjulinställning om man byter eller demonterar något i framvagnen (krängningshämmare undantaget). Men du kan ju prova och se hur det känns. Om bilen går rakt och ratten sitter rakt så är det troligen inte så akut.
Dock tror jag många lurar sig på att snåla på hjulinställningen. Utslitna däck kostar bra mycket mer...
Vi får ju komma ihåg att dessa bussningar inte innebär att någonting i framvagnens övriga delar ändras så framvagnsinställningen bör inte ändras annat än inom de toleranser för vad bussningen flexar. Hade du bytt ett styrstag, hela fjäderben eller en hel bärarm etc så är det nog större risk för ändrad framvagnsinställning.

Om du monterar excentriska bussningar kan det tänkas att en hjulinställning är av godo då hjulen hamnar en aning längre fram i hjulhuset med ändrad caster till följd (vilket iof kanske är det som önskas).

Men gör som Frapp sa, känns bilen bra och du inte vill lägga ut pengarna så strunta i att göra om inställningen.

Vill du kunna sova gott om natten och slippa grubbla, gör en uppmätning och ev. inställning!

Det finns ju många trick hur du kollar inställningen själv, som på gamla goda tiden. Normalt är det ju bara toe som är av betydelse och behöver kollas på en standardbil.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Jag undrar en sak som inte jag riktigt förstår:

Många säger att man ska göra framvagnsinställning efter man har byt någon del i framvagnen (spindelled, busningar, fjädrar, stötdämpare). Varför ska man igentilgen göra det då man inte ens rör styrled vid byte, det är ju styrled som är ansvarig för hjulposition.

Om jag , t ex, byter ut stötdämparna, de nya hamnar ju på samma ställer där de gammla satt. Varför ska man behöva framvagnsinställning då?
Samma sak med spindelled, den nya hamnar ju exakt där gamla satt.

En sak om du byter styrled då förstår jag att det behövs justering.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Om man nu utgår från 3-serien så är det nog ingen fara förrän man byter hela bärarmen. Vet inte hur tillverkningstoleranserna ser ut för den. Men skiljer det 0,5 mm i längd mellan spindelleden och den inre leden så ger det nog 2-2,5 mm på toe.
Tack för alla svar!

Jag ska balansera däcken på måndag så jag passade på att även boka tid för hjulinställning då. Lika bra så vet man att det blir bra.

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Tomas_e36:
Jag förstår precis din tanke. Men man ska komma ihåg att det är extremt lite som behövs för att vinklar ska ändra sig. Om vi tar exemplet som du ger med ett nytt stötdämparben, så kan det ju faktiskt skilja någon tiondel på hur bulthålen är placerade i det nya mot det gamla benet. Dessa tiondelar kan påverka mer än man tror. Och att en ny länkarmsbussning hamnar precis likadant som den gamla är inte så sannolikt. Om man är med och tittar på när en hjulinställning görs så förstår man hur extremt små toleranser det är.

En personlig erfarenhet jag gjorde en gång var när jag bytte casterstag (den ena av de två länkarmarna) på en e34. Dessa är av fast längd och teoretiskt sett så borde inte hjulvinkeln ändra sig. Men det gjorde den. För jag slet väldigt mycket däck innan jag gjorde inställning.
hi
118
highwon
BMW 320i Coupe -94
Intressant!!:) En fråga bara, vad kostar hjulinställning att göra??:)
Tack för svar!
De tar 500:- här i Landskrona för alla 4 hjulen. Så du kan nog sikta på 300-700:- beroende på var och om du enbart nöjer dig med fram hjulen.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
hi
118
highwon
BMW 320i Coupe -94
okej det var faktiskt inte så farligt som jag trodde! Jag får åka förbi autopartner här i skövde och fråga vad dom tar här:)
Sådär då var bussningarna bytta. Vibrationerna i ratten försvann vid inbromsning. Så nu är det bara en hjulinställning och balansering imorgon så ska nog allt bli bra!
Kanon ju

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Kan det vara nått mer i framvagnen förutom länkarms bussningarna som gör att det vibrerar i ratten vid inbromsning?

Det är så att det har börjat vibrera igen :(

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Skeva bromsskivor.
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Dessutom verkar det vara svårt att hitta däckgubbar som verkligen kan balansera hjulen till 100 %.
Det var en bromsskiva som var skev.

Men som sagt balanseringen vart inte helt 100. Är det typ nån garanti på balanseringen så man kan åka tillbaka och säga att dom får göra om det, eller måste man betala för en balansering?

Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Det måste det väl vara om du fick kvitto. Jag tror nog inte dom krånglar om du var där här om dagen.
Jag var där i måndags. Får åka dit och kolla vad dom säger.
Se till att skrapa av anläggningsytan på naven och fälgarna KLINISKT rena innan montering på bilen (även innan balansering, hjulet hamnar snett i maskinen annars). Mista lilla ärg eller smuts kan vara förödande!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.