|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Det är dags att montera draget som jag köpte av en kille här på AP. Det är ett Westfalia delbart alu-drag med tillhörande reläbox. (tyvärr glömde han skicka med förstärkningsplåtarna....får göra ett par själv) Problemet är att kabelhärvan är klippt en bit efter boxen och jag behöver ha reda på vilka kablar som ska vart ? Har mailat Westfalia via deras sida men inte fått svar. Min tyska är obefintlig så jag provade engelska, kanske därför ? Hittar inte nån monteringsanvisning på just mitt drag W-falias sida heller. Det vore kanon om någon kan hjälpa mig med detta !! | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Är det en original reläinterface eller ett eftermarknadsinterface. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej, jag monterade drag på min e46 -04, förmodar att det inte skiljer mkt. Jag förhandlade till mig ett nytt när jag köpte bilen från BMW Group, och trodde i min enfald att med moderna bilar är det bara att koppla på en färdig kontakt vad gäller el-biten. Dessvärre fick jag dra fram dem till säkringsboxen och lampvredsinstrumentet och koppla/löda på alla kablar. Draget är delbart, samma typ som sitter org. Tror det är Westfalia. Du måste ha en manual, min var på ca 30-40 sidor! Följande fick jag demontera: Kofångare bak, precis all inredning i bagagerum, t o m D-stolparnas. Hela baksätet, alla tröskelpaneler på HÖ sida, panelerrna på stolpen uppe o nere mellan fram o baksäte, ner med hela handskfacket, AC-instrument, stereo, paneler under ratt, lampvredsmodulen till vänster om ratten. Kofångaren bak var rätt pillig att modda om den där luckan ska på snyggt som org. Jag har monterat på Volvo 965 också och det var ungefär 1/5 dels jobb. Jag bor söder om Sthlm, du kan låna monteringsanvisningarna för att kopiera dem, tror de var på engelska. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Använder man ett eftermarknadsinterface så slipper man nog hela den jobbiga biten, bara att jacka på där bak, Interfacet tar drivspänning från batteriet och styrsignaler från bakljusen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej igen ! Det är en original box, jag har insett att det är ett jäkla jobb bara att dra kablar ända fram, men det får jag ta. eagerbeamer: Är det ett delbart alu-drag du har montageanvisningar till är jag mkt. intresserad, tyvärr bor jag i "norrland" kan du scanna ? hasso: Vart hittar jag ett eftermarknads till en e46 -01? Vad jag fattat är det väldigt konstiga funktioner för tex bak/bromsljus (5/12v) /S |
|
Länk En timme att montera. Du har en originalmonteringsbeskrivning i mejlen. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hasso: Tack så mycket !!! |
|
|
Hej, ja, alu demonterbart drag. En sån snabbkoppling var ju det jag hade förväntat mig när man får allt slippnytt i kartong med BMW originaldekaler. Lycka till och säg till om du behöver hjälp med manualer... |
|
|
Hej igen ! Draget monterat och den mesta elen fixad men jag har sparat dom två (3) kablarna som går framåt. I montageanvisningen jag fick (tack Hasso) framgår inte vad dom kablarna har för funktion, Den som går till ljusomkopplaren (A5)...är det 12v eller vad har den för funktion ? Kabeln till backljus vid säkringshållaren (A6) behöver den vara inkopplad för att allt ska funka ? Plus A4 och A7 har jag lagt ihop till en säkring direkt till batteri + Funkar det ? /S |
|
|
Lånar tråden lite. Hasso, vet du hur det är till en 325D touring-09 BMW CS #5206 |
|
| Christer: gäller det original eller eftermarknads elsats? | |
|
Har inte skaffat något drag ännu, men undrar vilket som är bäst. BMW CS #5206 |
|
|
Jag tycker ju helt klart att man ska satsa på det infällbara original draget då det ger avsevärt enklast handhavande. Enda nackdelen är att bilen behöver programmeras efteråt för att få allt att fungera. Vad gäller elsatsen så har jag inte mycket erfarenhet kring installationen, men med original får du check control funktionen på släpets belysning. |
|
| Dock kostar det mer än eftermarknads drag i inköp. | |
|
Ingen som vet vad dom två kablarna jag skrev om ett par inlägg upp har för funktion ? Tänkte att jag kunde fuska lite, men då måste jag veta...... /S |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.