AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.237

Fluktuerande oljetemp 335iA

i9
8
i94marla
335iA Touring -07
Upptäckte att oljetempen går upp emot 110-115 grader vid helt vanlig körning inne i stan 30-50 km/h helt utan accelerationer att tala om och vid samtidigt 0 grader ute... Lämnade in den på BMW för felkoll (givare eller själva termostaten). Tyvärr hämtade min fru ut bilen och fick svaret att de inte kunde hitta något fel och citatet "det ska vara så"!!!

Tempen på bilen varierar alltså kraftigt, men ligger aldrig still på 90 grader som jag strikt religöst är uppfostrad att oljetempen skall ligga still på nästan oavsett.

Hur skulle ni bemöta BMW? Inte f--n skall det vara som så att krypkörning i stan eller 110 på motorväg skall ge en oljetemp om 110-115 grader?

Tacksam för svar och råd!

Min oljetemp ligger på 95-100 grader konstant.
i9
8
i94marla
335iA Touring -07
Hmmm - har dessutom en A6 2,0 TFSI automat 2009:a och den ligger på 90 grader vad du än gör med bilen... då jag dessutom alltid blivit uppfostrad att det är detta som gäller är jag nu lite konfunderad...

Har inte BMW en fastställd måltemp? Om så är fallet och den ändå varierar - är då kylningen så underdimensionerad att denna temp inte nås oavsett körning och förhållanden?

Någon som vet om BMW har 90 grader som "officiell" måltemp?

Fr
656
Fritte525
Bmw 316 e46 -01
Bmw M3 3,0 -94
Jag har iofs en gammal m3 e36 3.0. Men den oljetempen ligger på 90 grader vid lugn landsvägskörning/stads körning. Vid riktigt hård körning ligger den på ca 100 grader, har varit uppe någon gång på 110 vid hårdkörning men då var ute tempen upp emot 30 grader.
Jag personligen tycker 110 grader vid lugn körning är alldeles för högt.

/ Fredrik
Ma
441
MaCKaN_86
e61 530d M-Sport -08
Platinum Grey
Hur ser du den exakta tempen på motorn? Jag har ingen mätare i instrumentpanelen och det enda jag vet hur man kollar är ojenivån och den syns bara vid arbetstemperatur.
Kan jag kolla tempen?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Oljetempmätare är väl en feature som finns på 335 men inte någon av de andra modellerna i 3-serien.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.