|
|
|
|---|---|
|
Är i valet och kvalet att köpa en 120d och har just nu två stycken lämpliga alternativ som båda är -06or och rullat runt 9000mil. De skall båda in på service inom kort och jag har lyckast förhandla mig till olika priser beroende på om service är gjord eller ej. Jag hörde från den ena säljaren att BMW sagt att priset hamnar på 11.200kr för denna service då de skall byta, olja,oljefilter,microfilter,luftfilter,bromsbelägg fram och bak samt bromsolja. Reserverar mig för att det kan ha varit något mer men låter inte detta orimligt dyrt? Kan det stämma att en service kring 9000mil kostar så mycket? Sedan undrar jag ang. skatten. Bilen går just nu som leasingbil och de påstår att skatten de betalar är runt 1200kr men om jag räknar enligt den tabellen som skatteverket har så når jag 3700kr. Det var även den siffra skatteverket gav mig för det reg-nummret. Vilken skatt har ni med -06or med 163hks-motorn och 152grams utsläpp? Är jag dumsnål om jag köper en 06a som har gått runt 9000mil och har en del småskavanker som repor/stenskott etc och tämligen sparsmakad utrustning jämfört med att köpa en nyare 120d med den piggare/snålare motorn och färre mil? Kostnadsskillnaden är ju rätt stor från runt 150k till en bra bit över 200k men å andra sidan är ju kanske värdeminskningen likvärdig vilket gör att jag lättare kan sälja bilen vidare om kanske 2-3 år och inte förlora mer pengar? Dessutom blir ju driften billiagre då både skatt och bränsle blir billigare. Hur skulle ni resonera gällande detta? Samt, tycker ni servicekostnaden ovan verkar rimlig? | |
| Vore jag du skulle jag köpa en nyare med ferre mil på mätaren minst en 07 med facelift som har gått runt 2-3000 mil på mätaren jag tror att du har igen det i långa loppet.Är det M-paket på bilen är den nog lättare att sälja i andra hand. | |
|
Det är mest bromsbeläggbytet som tickar på. Sånt kan man byta billigt själv eller på typ mekonomens verkstäder (fråga pris?) men det tar ju din tid. Sen kan du lämna den för vanlig service och få stämpel för resten. Har du möjlighet, eller ännu bättre, har banken möjlighet att ligga ute med pengarna till en 120d FL med betydligt färre mil, så får du igen det senare och får en lite bekvämare, fräshare, snabbare och grönare bil på köpet. (Med helförsäkring för att trygga investeringen... ) |
|
|
Har kollat upp nu och 5000:- tog BMW för själva bromsbeläggsbytet. Just det ni säger att en nyare bil inte alltid tappar mer i värde är ju också sant samt att man då har en finare bil under tiden. På två år kanske prisnedgången är jämförbar mellan dessa bilar och då är det ju fördel för den dyrare. Å andra sidan känns det lite fel för mig att lägga 200+ för en andrabil även om jag egentligen har råd. Det är ju egentligen inget fel på De 120d som finns från -06, bara det att -08orna är ännu bättre. :) |
|
|
Även om en nyare bil håller sig bättre procentuellt sett så kommer du att tappa mer pengar på en -08 jämfört men en -06. Med tanke på att värdeminskning är degressiv så håller jag inte alls med om ovanstående att det är bättre att köpa en nyare bil. ------- //Lövet |
|
|
En 120d med gamla 163 hk motorn kostar 3700 kr i årsskatt, dvs drygt 1200 i periodskatt. En 120d 07- med 177 hk kostar ca 2500 per år, och har betydligt trevligare karaktär. BMW CS #5139 |
|
| 5000kr för att byta belägg runt om :( helt sjukt dyrt | |
|
Bromsbelägg på AD-center till min kostar. Fram-876kr Bak-590kr. Monteringsats-176kr 800 för jobbet. 2442kr OK |
|
|
sgnam: Allting beror på vad skicket och priset är för just dessa 2 -06:or, många prefacelift (163Hk) är orimligt dyra jämfört med facelift (177Hk). Under 150´ borde en -06:a kosta, är en av dem denna?: Länk Mvh |
|
|
Skivorna behöver ofta bytas och förmodligen ligger de med i priset. **BMW-ägare i 30 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
Tack för era svar. Yes, det är den ena av dem. Precis som du säger är skicket, historiken samt utrustningsnivån ganska avgörandet för värdet. Sedan tycker jag även man skall lyssna på magkänslan. Det här med orimliga priser före faceliften, när jag kollar runt skiljer det mellan 70-100tkr på många av dessa vilket ju faktiskt är en ansenlig mängd pengar och jag undrar hur pass mycket mer man får. Visst, lite piggare motor, lägre soppaförbrukning och lite funktioner som man kanske aldrig använder. Visst, funktionerna gör att den är lättare att sälja vidare men jag personligen använder väldigt sällan AC, farthållare,PDC,regnsensor etc. Däremot så är ju sportstolar och läderratt skönt samt då en bättre motor ett plus. |
|
|
"Pierres" 120d saknar farthållare. Kan vara riktigt svårt att sälja den sedan eftersom det är en utrustning som många tar för givet. Annars håller jag med dig angående den övervärderade faceliften. Vem bryr sig om skatten är 1500kr lägre om bilen kostar 70.000kr mer? ------- //Lövet |
|
| Skiljer det sig hundratusen och bara några tusen mil blir det en helt annan femma. Kolla på kvd vad folk får för sina bilar på riktigt (ingen blocket fantasi). Om det är en andrabil, kolla även in en 118d fejslift, bara lite långsammare än en 120d 06 och ännu snålare och 'billigare'... | |
| Vet någon vad är rimligt att betala för oljebyte på en BMW 118 i årsmodell 2005? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.