|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har ett par 18"x9" fälgar på min 330. Mäter man hela fälgens yttre bredd är den 242 mm. Och så sitter det 225:or på. Som ni förstår sticker alltså fälgarna ut utanför däcket och de är ju extremt utsatta för kantstötning. Jag vill ha så smala däck som möjligt, men ändå så att det ser vettigt ut och som sagt så att däcket skyddar fälgen. Rent teoretiskt skulle ju ett par 245.or "räcka". Kanke ett däck med extra "skyddslist"? (Då skulle fälgkanten hamna 4mm in på båda sidorna). Räcker det, eller måste jag upp på 255? Hur påverkar detta körbarheten, jag föreställer mig att det blir "trögt" att svänga? Och när jag ändå håller på att fråga, vilken profil? 35 eller 40? Tacksam för alla svar. | |
|
Här hittar du de orginalmonterade dimensionerna. Länk För 9" fälgar monteras normalt 265:or. 4mm är väl inte mycket till skydd, men ju bredare desto bättre i det avseendet. finns däck med skyddskant som bygger säkerligen 6-8mm. Har ingen erfarenhet av så breda framdäck. Kanske du kan köra 265 bak och 245 fram? Profilen väljer du så att rullomkretsen blir så lika orginal som möjligt. Gissar att du kommer ner på 35-profil på 265-bredden. |
|
|
255/35 ska du ha om du har 225/40 fram. Det är närmaste du kan komma när det gäller rullomkrets. Dessa dimensioner orginalmonteras även av BMW. Mvh Henrik |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.