AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.171

Servopump läcker olja på e90

2s
255
2sexy4u
640iA -11
Häromdagen märkte jag att bilen var lite trögstyrd. Vissade sig vara servopumpen som läckte. Bilen är av årsmodell 2007 och har rullat strax under 3000mil. Nybilsgarantin har gått ut med 7 månader. Han på Bmw hade aldrig sett en bil där servopumpen rasat på så tidigt. Rekommenderade att skicka en ansökan om goodwill. Vad tror panelen om detta? lite orolig eftersom kalaset går på ca:9000 och har inte lust med att lägga ut så mkt för ingenting.
Roffa1
Har servopumpen rasat eller är den bara otät? det kanske räcker med att byta packning.
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
går väl på din vagnskadeförsäkring annars? för du har ju en helförsäkrad bil antar jag.

men välkommen till klubben, min servoslang läcker, och m-bilar ville ha 3500 tusen att fixa det problemet.
2s
255
2sexy4u
640iA -11
Tyvärr så kan man inte bytta packning på den, enda lösningen är att bytta ut den. Den har rasat och bilen är okörbar ):

Täcker vagnskadeförsäkringen sådant ???
Man kanske har en plan B om inte goodwill går igenom :D
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
den ska täcka det. din bil har inte gått 10 000 mil :) och är inte 8 år. haha så kör dom på if iallafall. du får ringa och prata med dom och fråga bmw om försäkringen täcker det. dom hjälper dig
Frågan är om ett hjälpaggregat räknas som motorskada, försäkringsbolagen gillar att friskriva sig så läs villkoren noga.
2s
255
2sexy4u
640iA -11
Får nog ta och läsa igenom villkoren ordentligt om det inte löser sig på ett annat sett.
be
379
bengalsimon
320i E90 -05
lättaste du kan göra är att ringsa till m-bilar och be dom kolla med ditt försäkringsbolag.
Roffa1
Klart det går o byta packbox i servopumpen, att bilen i sitt nuvarande skick är obrukbar beror på att servosystemet innehåller för lite olja. Laga servopumpen o fyll på med ny olja så fungerar det igen. Kontakta en liten mekanisk verkstad, så hjälper de dig med ompackningen av pumpen. (borde ej kosta mer än 500:-)
2s
255
2sexy4u
640iA -11
Bilen är inlämnad på Bmw, får besked på måndag om goodwill kommer att gälla. Hoppas på det bästa.

2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

enligt konsumentköpslagen så har du 3 års garanti på bilen. Men, felet måste då vara "fabriksrelaterat" och bevisbördan ligger hos konsumenten.

/H
le
57
lekarloo
320i E90 -05
Tja! Min servopump har också rasat och hela kalaset går på drygt 7500 kr hos Mekonomen. Ett inte vanligt förekommande fel enligt BMW-återförsäljaren. Bara pumpen kostar 4900 inkl moms, dyrt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.