|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! I kycklingar, fjädrar och dylik tid har min E56 touring börjat imitera en påskkyckling! När jag svänger höger (speciellt i en 90grades böj), så låter det som att jag har fått in en fågel i hjulhuset! Ingen uggla, pelikan eller liknande utan snarare en liten koltrast. Den kvittrar ganska tyst och i vissa lägen blir jag osäker på om det är kupéfläkten. Har någon här gjort liknande iaktagelser, eller kan tyckas känna igen fenomenet? Är djupt tacksam för alla svar!! Mvh/Peter | |
|
Vi är många med kvittrande kupéfläkt: Länk Stänga av fläkten inför nästa 90-kurva och hör om kvittret finns kvar eller inte. |
|
|
Halloj! Se där! Tack för det tipset, det ska jag kika på! Mvh/Peter |
|
| Kommer kvittret från ena hjulet så är det troligtvis bromsbeläggen som börjar ta slut. En del bilar har en liten kvitter/skrikanordning på bromsbeläggets monteringsdetalj som skrapar mot bromsskivan när det är ca en mm kvar på belägget. Vid kurvor så räcker det med att en tiondels mm krängning av bromsskivan i förhållande till belägget för att det ska snudda skivan, och då kvittrar det precis som du beskriver. Jag hade nyligen liknande ljud på en bil som jag bytte på. Det innersta belägget på vänster hjul hade tagit slut, och föregåtts av kvittret vid kurvtagning åt höger. På skivan kunde man se hur den lilla tunna skrikplåten skrapat mot skivan. | |
|
Halloj! Strålande, ännu ett bra tips! Det ska jag ha i åtanke också och kika på. Det låter ju som en trolig sak också, eftersom bilen har gått 12000mil nu. Tack för tipsen! Mvh/Peter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.