AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
1.460

840 - dubbla 75Ah batterier?

ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
330d -09 Steg 1-2-3 Champagne
Dags att putta i fräscha batterier i min 840 .. kollat runt lite och hittat olika info bla. en lista där de rekomenderar 2 x 75Ah (720A) - batterier. Specen i boken anger 65Ah (620A)

Spontant undrar jag ju om genereatorn fixar att ladda båda till fullt.

Är batterierna synkade på nått sätt eller tas ström från 1 av dem till varje specifik belastning?

oO=///=Oo
Visa användare
277
agw
BMW X6 40d
BMW X1

Generatorn har inga problem att ladda batterierna oavsätt storlek så länge du inte förbrukar mer än generatorn kan leverera. Batterierna är kopplade parallellt så strömuttag och laddning sker i båda samtidigt.

/AGW
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
Ok .. Så trodde jag inte det var kopplat, men det var ju bra!!

Men jag tror att startströmmen bara tas ur det högra batteriet.
Mitt högra var sämre än mitt vänstra och bytte man plats på dem gick det att starta utan problem.
Men skaffar man nya batterier så byter man ju båda lämpligtvis.

Har tänkt att snåla in några hundralappar, skaffar nytt till både 7:an och 8:an samtidigt och både dessa går bara på sommaren vilket kanske inte kräver så hög kallstartsström, Således blir det mellanklass om jag inte blir tillrättavisad här :o)

Som vanligt så skriver folk om sina "biltema"-batterier i kommentarer till tester som gjorts (kan nästan tro att det är anställda som har till uppgift att finnas med överallt där det går).
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Batterier måste underhållsladdas helt enkelt, man ska/får inte glömma det på vintern. ;)

Prova att ladda upp det gamla batteriet först.

Mvh /Robban
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
Underhållsladdningen är ju helt nödvändig såklart - i mitt fall var batterierna på gränsen redan innan jag ställde av bilarna.

Ska bli kul å se om en del dumheter med 7:an försvinner med ett nytt 90A batteri. Tjyvlarmar å släcker Kliman efter eget godtycke eller när man slår på nått riktigt strömslukande som defrost ... men problemen försvinner varje gång jag extraladdat batteriet (har behövts efter mkt korta körningar eller stillestånd).

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det låter onekligen som om batteriet har gjort sitt...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Prova Turdors 70Ah AGMbatterier, grymt stryktåliga och passar en elkänslig bil som E31.
MVh
Asken
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
Då har man handlat lite AG-batterier för 3300 kr så det blir en kul dag imorgon å ta första riktiga turen för året med 8:an.

En helg varvad mellan grill - trädgårdsfix - på med sommardäck på 3:an - tvätt å puts av alla 3 bilarna å sen lite fotografering. Hoppas vädret håller i sig med andra ord.. :o)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.